نگاهی به آنتونوف 225 غول پرنده روسی (بزرگترین هواپیمای جهان)
با سلام خدمت دوستان گرامی در این پست به یکی از بزرگترین هواپیمای جهان انتونوف 225 پر داختیم
تاریخچه آنتونوف 225 (An-۲۲۵)
An-۲۲۵ که در اصل برای پروژه فضایی کشور روسیه و به عنوان جایگزینی برای Myasishchev VM-T ساخته شد، به راحتی قادر به حمل راکت Energia (که در سال ۱۹۸۷ آزمایش شد) و شاتل فضایی Buran است. کارایی و قدرت این هواپیما، آنرا هم ردیف Airbus Beluga و Boeing ۷۴۷ هواپیمای حمل کننده شاتل آمریکایی، قرار داده است.
An-۲۲۵ در واقع مدل پیشرفته An-۱۲۴ است که در قسمت بدنه و قسمت جلو و عقب بالهای آن تغییراتی بوجود آمده، دو موتور توربوفن (turbofan) از نوع Lotarev D-۱۸ به بال ها اضافه شده و تعداد کلی موتورهای بالها را به شش عدد رسانده است. به علاوه به منظور تسهیل در سیستم فرود، تعداد چرخ های آن به ۳۲ عدد افزایش یافته است.
در و پلکانی که به منظور حمل بار در An-۱۲۴ وجود داشت، به منظور سبک تر کردن وزن هواپیما حذف شده اند، کنترل کننده ها و تثبیت کننده های پرواز از حالت عمودی به حالت افقی تبدیل شدند و قسمت دم هواپیما دارای دو سکان عمودی شده که باعث می شوند در مواقع لزوم حمل بار اضافی امکان پذیر باشد و آشفتگی آیرودینامیکی ایجاد شده را کنترل می نماید. برخلاف An-۱۲۴، هواپیمای An- ۲۲۵ برای مانورهای جنگی و عملیاتی با مسیرهای کوتاه طراحی نشده است.
An-۲۲۵ برای اولین بار در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۸ به پرواز در آمد. دو هواپیما از این مدل ساخته شده بود و امروز تنها یکی از آنها با شماره ۸۲۰۶۰ UR به منظور حمل بارهای سنگین با وزن حداکثر ۲۵۰ تن، مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت یک An-۲۲۵ نیز در اواخر دهه هشتاد درادامه پروژه فضایی کشور روسیه، آغاز شد اما با سقوط شوروی سابق در سال ۱۹۹۰، نیمه تمام رها شد و بعدها از موتورهای آن در هواپیماهای An-۱۲۴ استفاده شد.
برخی از خصوصیات آنتونوف 225 (An-۲۲۵)
این هواپیما بزرگترین و پرقدرت ترین هواپیمای جهان است که در ابتدا جهت حمل و نقل شاتل بوران ساخته شد. این هواپیما در اصل مدل بزرگتری از هواپیمای موفق An-۱۲۴ Ruslan است، Mriya در زبان اوکراینی به معنای “رویا” است.
An-۲۲۵ با حداکثر وزن ناخالص ۶۴۰ تن، در حال حاضر سنگین ترین هواپیمای جهان است.
An-۲۲۵ بزرگترین هواپیما در جهان به شمار می رود که پروازهای موفقیت آمیز متعددی داشته است. این هواپیما حتی از Airbus A۳۸۰ و نیز همتای خود C-۵ Galaxy که به منظور حمل هواپیماهای جنگی ساخته شده بود، بزرگتر است.
آنتونف ۲۲۵ که ۱۷ خدمه پروازی دارد دارای ۶ موتور قدرتمند ساخت شرکت آنتونف اوکراین است این موتورها میتوانند معادل ۱٫۵ میلیون نیوتن (۱۲۵۰۰۰ کیلوگرم) نیروی رانش ایجاد کنند آنتونف ۲۲۵ قابلیت حمل ۱۵۰۰ نفر نیرو را دارا میباشد که این در نوع خود بی نظیر میباشد. مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارا میباشد و در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف میکند و با بار قابلیت پرواز به میزان ۱۲ ساعت را دارا میباشد در خصوص وزن آن همین نکته کافیست که آنتونف ۲۲۵ وزنی معادل ۸ فروند بوینگ ۷۳۷ دارد. طول این هواپیمای غول پیکر ۸۴ متر میباشد که با این طول میتواند بدنه یک بوینگ ۷۳۷ را در خود جای دهد.
قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار بصورت خارجی میباشد یعنی میتوان با قراردادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای حجیم را نیز حمل نمود همانطور که در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را حمل نمود. از بارگیریهای مهم این هواپیما بعد از بازسازی میتوان به بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل به وزن ۱۰۹ تن، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و حمل ماشینها و وسایل و خدمه یک شرکت اتومیبل رانی را برای شرکت در مسابقات نام برد. در پایان قابل ذکر است این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را دارا میباشد.
در نوامبر سال ۲۰۰۴، سازمان جهانی نگهدارنده رکوردهای انواع وسایل نقلیه هوایی FAI، نام An-۲۲۵ را در کتاب رکوردهای سال، که همه ساله به چاپ می رسد، جای داد. این هواپیما رکورد ۲۴۰ پرواز موفق را در احتیار دارد.
مشخصات هواپیما آنتونوف 225 (An-۲۲۵
خدمه :۶ نفر
ـ گنجایش : ۷۰ مسافر
ـ ظرفیت ترابری : ۲۵۰,۰۰۰ کیلوگرم
ـ ابعاد در هواپیما : ۴۴۰ x ۶۴۰ سانتی متر
ـ طول : ۸۴ متر
ـ پهنای بال ها : ۸۸ متر و ۴۰ سانتی متر
ـ ارتفاع : ۱۸.۱ متر
ـ مساحت بال ها : ۹۰۵ متر مربع
ـ وزن خالص : ۰۰۰ ۱۷۵ کیلوگرم
ـ حداکثر وزن هواپیما به همراه بار : ۰۰۰ ۶۴۰ کیلوگرم
ـ نیروی محرکه : ۶ موتور D-۱۸ turbofans هر یک به قدرت ۲۲۹ kN
ـ مسافت Takeoff : در سنگین ترین حالت ۳,۵۰۰ متر
▪ سرعت
ـ حداکثر سرعت : ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت
ـ سرعت عادی : ۷۵۰ کیلومتر بر ساعت
▪ محدوده پرواز
ـ با حداکثر سوخت : ۱۴,۰۰۰ کیلومتر
ـ با حداکثر وزن : ۴,۰۰۰ کیلومتر
ـ سقف پرواز : ۱۰,۰۰۰ متر
ـ فشار روی بالها : ۶۶۲.۹ کیلوگرم بر متر مربع
ماموریت های انجام شده توسط آنتونوف 225 (An-۲۲۵)
در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳، هواپیمای An-۲۲۵ به همراه هواپیماهای An-۱۲۴ بیش از ۸۰۰ تن از کمک های مردمی را به کشور عراق رساندند. دولت آمریکا نیز قراردادی جهت استفاده از An-۲۲۵ به منظور تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش این کشور که در خاور میانه مستقر بود به امضاء رساند. در حقیقت استفاده آمریکا از یک هواپیمای روسی تاییدی است بر برتری روس ها در زمینه طراحی و تکنیک پیاده سازی هواپیماهای جنگی، زیرا تا این زمان هواپیمایی با این مشخصات در کشور آمریکا ساخته نشده است.
در حال حاضر نیز آمریکا قراردادی طویل المدت با Antonov Airlines منعقد نموده و حق استفاده از تنها هواپیمای An-۲۲۵ و ۱۰ هواپیمای An-۱۲۴ را در اختیار گرفته است. عقد این قرارداد برای دولت آمریکا بدون شک ارزانتر از به کارگیری شش عدد هواپیمای C-۱۷ است که به همین منظور طراحی شده اند.
به کار گیری آنتونوف 225 (An-۲۲۵) برای نیازهای اینده
در حال حاضر طراحی این هواپیمای غول پیکر جهت استفاده در فضاپیماها مورد بررسی است . یکی از این پروژه ها MAKS نام دارد که یک طرح مشترک بین کشورهای روسیه و اوکراین با هدف ساخت فضاپیماهای چند منظوره است. بدون تردید پیاده سازی این پروژه سبب کاهش هزینه های حمل و نقل فضایی خواهد شد.
مقایسه آنتونوف 225با دیگر هواپیما های هم کلاس خود