شنبه , ۲۰ آذر ۱۳۹۵
خانه » فناوری » جنگ افزار » معرفی وعکس از میگ ۳۱ (MiG-31)
بریسا
خرید مانتو

معرفی وعکس از میگ ۳۱ (MiG-31)

معرفی وعکس از میگ ۳۱ (MiG-31)

با سلام خدمت کاربران مجله اینترنتی اراس در این مقاله به هواپیمای شکاری رهگیری میگ ۳۱ (MiG-31) ساخت روسیه پرداختیم 

میگ ۳۱

میگ ۳۱

تعریف جنگنده میگ ۳۱

میگ-۳۱ یک هواپیمای رهگیر مافوق صوت است که توسط شرکت میکویان در شوروی به عنوان جایگزین جنگنده میگ-۲۵ فاکسبَت ساخته شد. دفتر طراحی میکویان این جنگنده را بر اساس میگ-۲۵ طراحی کرده‌است. میگ-۳۱ اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۵ انجام داد و از سال ۱۹۸۲ وارد خدمت فعال نظامی در ارتش شوروی شد و تا زمان فروپاشی شوروی، پیشرفته‌ترین هواپیمای رهگیر این کشور بود.

میگ ۳۱ تواناترین هواپیمای رهگیر دفاع هوایی روس‌هاست که قابلیت درگیری هم‌زمان با چندین هدف را دارد. رادار نیرومند زاسلون اس‌بی‌آی-۱۶ مهمترین عامل تاثیرگذاری میگ-۳۱ است که در زمان خود قوی‌ترین رادار جنگنده دنیا محسوب می‌شد. موتور جدید سولویف دی-۳۰اف۶ هم موجب شده بود تا برد عملیاتی و پارامترهای پروازی اصلی این هواپیما در مقایسه با میگ-۲۵ ارتقا پیدا کند. بدنه و بال‌های آن هم از میگ-۲۵ قوی‌تر بود و توانایی پرواز مافوق صوت در ارتفاع پایین را دارد. دو موتور توربوفن دی-۳۰اف۶ با نیروی گشتاور ۱۵۲ کیلونیوتن امکان رسیدن به سرعت ۱٬۲۳ ماخ در ارتفاع پایین و ۲٬۸۳ ماخ در ارتفاع بالا را به این هواپیما می‌دهند. از نظر قوای محرکه امکان گذر از سرعت ۳ ماخ هم برای این هواپیما وجود دارد اما فشار بیش از اندازه‌ای را به موتور و بدنه پروازی وارد می‌کند و به همین جهت در حالت عادی و غیراضطراری نباید هواپیما را به چنین سرعتی رساند. روس‌ها تا سال ۱۹۸۷ بیش از ۱۵۰ فروند میگ-۳۱ را در نقاط مختلف مرزی از آرخانگلسک در شمال غربی کشور گرفته تا خاور دور شوروی مستقر کرده بودند. این هواپیما صرفا برای دفاع هوایی از سرزمین اصلی شوروی طراحی شده بود و ماموریت دیگری نداشت. میگ-۳۱ موشک‌های هوابه‌هوای دوربرد آآ-۹ را حمل می‌کرد و با موشک ام-۹ توانایی درگیری همزمان با ۴ هدف متفاوت را داشت. نزدیکترین هواپیماهای غربی به میگ ۳۱ دو جنگنده اف-۱۴ و اف-۱۵ هستند. در سال ۱۹۹۲ مقامات چینی از توافق برای خرید ۲۴ فروند میگ ۳۱ خبر دادند که در کارخانه‌ای در شنیانگ مونتاژ خواهند شد. برخی گزارش‌ها از دریافت لیسانس تولید ۷۰۰ فروند حکایت داشت که ۲۰۰ فروند آن تا سال ۲۰۱۰ عملیاتی خواهند شد اما هیچیک از این‌ها تاکنون عملی نشده است.

 

 

میگ ۳۱

میگ ۳۱

تاریخچه میگ ۳۱

در اواخر دهه ۱۹۶۰ حکومت شوروی در پی یک شکاری دورپرواز با دوام پروازی زیاد به منظور جایگزینی به جای توپولف تی یو ۲۸ و میگ ۲۵ فاکس بت بود. شکاری جدید بایستی می‌توانست با تهدید موشک های کروزی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند و از بمب افکن های بی ۵۲ و بی ۱ آمریکایی پرتاب می شدند مقابله کند، امری که خارج از توانایی میگ ۲۵ بود. میگ ۲۵ به کمک هدایت توسط ایستگاه های زمینی می توانست به عنوان یک شکاری در ارتفاع بالا عمل کند، زیرا ماموریت اولیه آن مقابله با بمب افکن های پرسرعت و بسیار بلندپروازی مانند والکایری بی ۷۰ در نظر گرفته شده بود. لیکن بی ۷۰ هرگز وارد تولید نشد و سیستم های هدایتی و عملکرد آن در برابر اهداف پایین پرواز نیز بسیار ناموثر بود. میگ ۲۵ در ارتفاع پایین قادر به پرواز مافوق صوت نبود و نمی‌توانست اهداف پایین تر از خود را رهگیری کند.

طراحی جنگنده جدید میگ ۳۱ در ۱۹۶۹ آغاز شد. موتور قویتر، بال جدیدتر با قسمت طویل شده در بخش ریشه نوک حمله بال (LERX) و رادار قدرتمند Zaslon از برتری های چشمگیر این شکاری جدید نسبت به میگ ۲۵ بود.

 

در سپتامبر سال ۱۹۷۶ ویکتور ایوانکوویچ خلبان روسی با شکاری میگ ۲۵ خود به ژاپن گریخت. او در هنگ ۵۱۳ ام شکاری در فرماندهی دفاع هوایی شوروی خدمت می کرد. ایوانکوویچ به ایالات متحده منتقل شده و توسط آمریکایی ها مورد بازجویی قرار گرفت (او اجازه یافت تا در این کشور اقامت کند). او در اظهاراتش از یک سوپرفاکس بت (فاکس بت نامی بود که ناتو به میگ ۲۵ داده بود) نام برد که دارای دو خدمه، بدنه ای مقاوم شده و یک رادار قدرتمند look-down/shoot-down با قابلیت رهگیری و شکار اهدافی بود که در ارتفاع پایین با سرعت کم پرواز می کردند. لیکن اولین مورد مشاهده این جنگنده شکاری در سال ۱۹۷۸ رخ داد که در طی آن یکی از ماهواره های جاسوسی آمریکا از نمونه های اولیه این هواپیما که در ارتفاع ۶ هزار متری پرواز می کردند تصاویری تهیه کرد. تصاویر ماهواره ای نشان می دادند که این شکاری توانسته است یک هدف ماند موشک کروز را که در ارتفاع ۶۰ متری با ۲۰ کیلومتر فاصله از خود پرواز می‌کند، مورد اصابت قرار دهد. سرانجام در سال ۱۹۸۵ یک خلبان نروژی توانست تصاویر خوبی از یک میگ ۳۱ بر فراز دریای بارنتس تهیه کند. ناتو در سال ۱۹۸۲ نام Foxhound به معنی تازی روباه گیر را به این شکاری اطلاق کرد.

میگ ۳۱

میگ ۳۱

مشخصات عمومی میگ ۳۱

خدمه: دو(خلبان و متخصص سیتمهای جنگ‌افزاری)
طول: ۲۲٫۶۹ متر (۷۴ ft 5 in)
پهنای بال: ۱۳٫۴۶ متر (۴۴ ft 2 in)
ارتفاع: ۶٫۱۵ متر (۲۰ ft 2 in)
بال: مساحت ۶۱٫۶ مترمربع (۶۶۳ ft²)
وزن خالی: ۲۱٬۸۲۰ کیلو (۴۸,۱۰۰ lb)
وزن بارگیری: ۴۱٬۰۰۰ کیلو (۹۰,۴۰۰ lb)
بیشینه وزن برخاست: ۴۶٬۲۰۰ کیلو (۱۰۱,۹۰۰ lb)
پیشرانه: ۲× سولوویف د-۳۰ توربوفن با پس سوز
نیرو ی خشک: ۹۳ کیلو نیوتن (۲۰,۹۰۰ lbf) هرکدام
نیرو با پس سوز ۱۵۲ کیلو نیوتن (۳۴,۱۷۲ lbf) هرکدام

 

عملکرد میگ ۳۱

سرعت بیشینه: ارتفاع بالا: ۲٫۸۳ ماخ (۳٬۳۷۷ کیلومتربرساعت) ارتفاع پایین: ۱٫۲ ماخ (۱٬۴۳۲ کیلومتربرساعت)
شعاع عملیاتی: ۷۲۰ کیلومتر (۴۵۰ mi) at Mach 2.35
برد ترابری: ۳٬۳۰۰ کیلومتر (۲,۰۵۰ mi)
سقف پروازی: ۲۰٬۶۰۰ متر (۶۷,۶۰۰ ft)
نرخ اوج‌گیری: ۲۰۸ متر بر ثانیه (۴۱,۰۰۰ ft/min)
بارگیری بال: ۶۶۵ کیلوبر مترمربع (۱۳۶ lb/ft²)
نسبت نیرو به وزن: ۰٫۸۵
حداکثر بارگیری نیروی جی: ۵g

میگ ۳۱

میگ ۳۱

معرفی وعکس از میگ ۳۱ (MiG-31)

جنگ‌افزار میگ ۳۱

یک توپ ۲۳ میلیمتری GSh-6-23
۴ جایگاه زیر بدنه برای موشک های ویمپل آر-۳۳ (آ-۹ آموس) یا ۶ جایگاه برای موشک های دوربرد ویمپل آر-۳۷ (آآ-ایکس-۱۳ ارو) فقط در میگ-۳۱ام/ام بی
۴ پیلون زیر بال برای:

دو موشک میان برد بیس نوات آر-۴۰ (آآ-۶ آکرید)
چهار موشک کوتاه برد فروسرخ آر-۷۳ (آآ-۱۱ آرچر) یا آر-۶۰ (آآ-۸ آفید)
چهار موشک دوربرد آر-۷۷ (آآ-۱۲ آدر).

بعضی هواپیماها توان حمل موشک های ضدراداری کا-اچ-۳۱ و کا اچ-۵۸ را نیز دارند.

میگ ۳۱

میگ ۳۱

رادار  میگ ۳۱  Zaslon

رادارهای معمولی پالس داپلر قادر به آشکارسازی اهدافی که در ارتفاع پایین تر از افق راداری هواپیما با سرعت کم پرواز می‌کنند نیستند. زیرا در این وضعیت امواج ارسالی به سوی هدف با بازتابش امواج از زمین (اصطلاحا به هم ریختگی زمینی یا ground clutter) در هم آمیخته و کار شناسایی این اهداف را دشوار می‌کند.

اما رادارهای آرایه فازی یا phased array radar این مشکل را حل کردند. در این رادارها به جای یک منبع فرکانس رادیویی (RF)، آرایه ای از فرستنده-گیرنده ها در طیف نسبتا پیوسته‌ای از طول موج‌ها عمل می کنند. در نتیجه می توانند بسیار سریعتر از روشهای مکانیکی به اسکن یک ناحیه از فضا بپردازند.

رادار N007 Zaslon که در سال ۱۹۷۳ برای اولین بار آزمایش شد، اولین نمونه از رادارهای عملیاتی آرایه فازی غیرفعال بود که می‌توانست علاوه بر رهگیری موشک های کروز به رهگیری همزمان چند هدف بپردازد. در سال ۱۹۸۱ جنگنده میگ ۳۱ مجهز به این نوع رادار وارد خدمت شد و چالشی جدی برای بمب افکن های ناتو و آمریکا ایجاد کرد. با ورود این هواپیما دیگر پرواز در ارتفاعات پایین بمب افکن های غربی را از آشکارسازی توسط رادارهای بلوک شرق مصون نمی داشت.

رادار Zaslon به تنهایی ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. لیکن برد ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتری و امکان ردیابی همزمان ۱۰ هدف و قفل بر روی ۴ عدد از آنها ارزش زیادی برای آن ایجاد کرد است.

در سال ۱۹۹۱ در نمایشگاه هوایی پاریس رادار Zaslon بر روی میگ ۳۱ به نمایش گذارده شد. روسها در این نمایشگاه پیشنهاد کردند که یک میگ ۳۱ و یک هواپیمای US F-117 Nighthawk رادارگریز همزمان پرواز نمایند تا روسها در عمل ثابت کنند که رادار  Zaslon  قادر به رهگیری هواپیمای رادارگریز آمریکایی است. متاسفانه همچنین آزمونی انجام نشد.

کارشناسان معمولا شکاری میگ ۳۱ را با اف ۱۵ استرایک ایگل مقایسه می‌کنند. لیکن بایستی به یاد داشت که اف ۱۵ استرایک ایگل در عمل کارایی خود را به اثبات رسانده است در حالی که میگ ۳۱ مانند بسیاری از محصولات جنگی روسیه فاقد سابقه عملیاتی یا Combat Record می باشد و این امر ارزیابی دقیق توانایی های آنرا دشوار می سازد.

میگ ۳۱

میگ ۳۱

میگ ۳۱ در ایران

کشورهای دارنده میگ ۳۱

قزاقستان پس از فروپاشی شوروی حدود ۳۰ فروند میگ-۳۱ به قزاقستان رسید. در سال ۲۰۰۷ قراردادی به ارزش ۶۰ میلیون دلار برای ارتقای ده فروند از آن‌ها به میگ-۳۱بی‌ام به امضا رسید.
ایران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران . وجود این رهگیر قدرتمند در اوایل اشغال نظامی عراق توسط آزمایشاتی که نیروهای متحدین در عراق نمودند کاملاً مشخص گردید چون در میان ۴ فروند از جنگنده های ایرانی که در داخل ایران و در نزدیکی مرزهای ایران و عراق پرواز می کردند، ارتباط اشتراکی اسکنینگ راداری کشف گردید یعنی مثلاً جهت لیدر دسته ، اطلاعات اسکنینگ راداری جنگنده ای که صدها کیلومتر دورتر و به موازات آن در حال پرواز است قابل رویت می باشد. به عبارت بهتر توسط چهار جنگنده فضایی به اندازه ۹۰۰ کیلومتر بدون نیاز به اپراتور زمینی و تنها با ارتباط بین جنگنده ها اسکن می شد. این قابلیت تنها مربوط به جنگنده های میگ ۳۱ می باشد که در آن زمان کارشناسان مطمئن شده بودند آن چهار جنگنده قطعاً میگ ۳۱ بوده اند. در مورد تعداد، گزارشی در سال ۲۰۰۵ توسط نهادی نیمه دولتی وابسته به وزارت دفاع اسرائیل منتشر گردید که تعداد این رهگیر قدرتمند را ۲۴ فروند اعلام نموده بود. البته برخی منابع دیگر این تعداد را بیش از ۴۰ فروند میگ ۳۱ بی ام ذکر نموده اند که در این موارد هیچکدام از این گزارش ها توسط مقامات روسی و یا ایرانی تایید و یا تکذیب نشده اند. با این حال در مصاحبه ای که چندین سال پیش فرمانده هوافضای سپاه داشت، پرسشی از ایشان شد که آیا ایران میگ ۳۱ یا سوخو ۲۷ و یا سوخو ۳۰ دارد یا خیر که ایشان در پاسخ فرمودند برخی از این جنگنده ها که نام برده شد را داریم ولی ما در برنامه ریزی ها و استراتژی هایمان زیاد به اینها متکی نیستیم. در قراردادی که در دهه ۹۰ میلادی در زمان وزارت دفاع تیمسار شمخانی بین ایران و روسیه بسته شد نام میگ ۳۱ به طور رسمی بین سفارش های ایران وجود داشت و گمان می رود که ایران این جنگنده ها را در اختیار دارد.
سوریه نیروی هوایی جمهوری سوسیالیست سوریه : ۶ فروند در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ معادل Saturday – 2015 15 August میلادی ، از فدراسیون روسیه دریافت کرده است.
روسیه در سال ۲۰۰۵ حدود ۳۷۰ فروند فعال در خدمت نظامی قرار داشتند که در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ به ۱۹۰ فروند کاهش پیدا کردند

میگ ۳۱

میگ ۳۱

معرفی وعکس از میگ ۳۱ (MiG-31)

میگ ۳۱

میگ ۳۱

توجیه طراحی میگ ۳۱

بهترين وسيله برای مقابله با هر گونه تهديد هوايی را می‌توان هواپيماهای رهگير و شكاری دانست. اين نوع هواپيماها با تسليحات خاص و قدرت مانور بالا به راحتی می‌توانند هر پرنده‌ي آهنی كه در حال پرواز باشد را نشانه گرفته و منهدم سازند و به همين دليل يكی از قوی‌ترين بازوان دفاعی ـ هوايی هر كشور به حساب می روند.

ايالات متحده‌ي آمريكا و روسيه (اتحاد جماهير شوروی سابق) دو كشوری هستند كه رقابت بسيار جدی‌ای در ساخت هواپيماهای رهگير و شكاری با هم داشته‌اند و همچنان دوش به دوش هم در حال حركت هستند. اگر آمريكا هواپيمای بمب‌افكنی مانند لنسر (B-1B Lancer) می‌سازد، كمتر از چند ماه بعد خبر ساخت بمب‌افكن توپولف (Tu-160) را خبرگزاری‌های شوروی اعلام می‌كنند. يا اگر روسيه موشك بالستيكی را آزمايش می‌كند، مدتی نگذشته كه خبر ساخت سپر موشكی قوی آمريكا به گوش می‌رسد و اين رقابت (به رغم افت اندك قدرت هوايی روسيه پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی) در تمامی عرصه‌های هوايی مانند ساخت موشك، شاتل و. . . ادامه داشته و دارد. در اين كشمكش‌های رقابتی بر سر ساخت هواپيماهای شكاری، روسيه (شوروی سابق) موفق به ساخت يك هواپيمای رهگير – شكاری شد كه به راستی يكی از بهترين هواپيماها در نوع خود به حساب می رود.

ميگ-۳۱(Mig-31) يك هواپيمای رهگير دوربرد با سرعت فراصوت است و در نيروی هوايی روسيه پرنده‌اي محبوب است. قبل از ميگ-۳۱ هواپيمای ميگ-۲۵ (Mig-25) وظيفه‌ي دفاع هوايی را برعهده داشت اما ميگ-۲۵ برای نزاع در ارتفاع‌های بالا طراحی شده بود. پس در اواسط دهه‌ي ۱۹۶۰ متخصصان هوافضای شوروی دست به ساخت ميگ-۳۱ زدند و برای صرفه‌جويی در وقت و هزينه، طرح اصلی آن را از ميگ-۲۵ امانت گرفته و با انجام تغيير و تحولاتی از قبيل ساخت بدنه‌ای كشيده‌تر (برای به دست آوردن سرعت مافوق صوت پرواز در ارتفاعات پايين) و پيشراني جديد (جهت افزايش برد)، سرانجام اولين نمونه‌ي آزمايشي آن را با نام Ye-155MP ساختند كه نخستين پروازش را در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۶۵ انجام داد. با جلب رضايت كارشناسان نيروی هوايی، توليد آن از سال ۱۹۶۹ آغاز شد. در سال ۱۹۸۲ سازمان پيمان آتلانتيك شمالی (ناتو) به اين هواپيما لقب سگ‌ شكاری (foxhound) را داد.

از آن زمان تا كنون ميگ-۳۱ جايگزينی اصلح براي هواپيماهای ميگ-۲۳ و توپولوفTu-28 و سوخوي Su-15 به حساب می‌آيد. اين سگ شكاری آهنی توسط دو پيشران توربوفن مدل D-30F6 تجهيز شده است كه برد آن را به طور چشم‌گيری نسبت به هواپيماهای هم‌دوره‌ي خود افزايش داده و نسبت به پيشران ميگ-۲۵ ، احتياج به دهانه‌هاي ورودی هواي بزرگ‌تر و همچنين خروجی‌های (نازل) گشادتری دارد.

میگ ۳۱

میگ ۳۱

ميگ-۳۱دي

در سال ۱۹۹۲ گونه‌ي ديگري به نام ميگ-۳۱دي (Mig-31E) برای اولين بار در نمايشگاه هوايی برلين به نمايش گذاشته شد در حالی كه فقط يك نمونه از اين هواپيما ساخته شده بود. اما باز هم با وجود اين همه‌ي گونه‌های مختلف هواپيمای ميگ-۳۱، نيروی هوايی روسيه ارضاء نشد و دست به ساخت گونه‌ي جديدی با نام ميگ-۳۱ ام (Mig-31M) زد كه بسيار پيشرفته‌تر از گونه‌ي اصلی، يعنی Mig-31 بود. در اين مدل به طور كلی وضعيت رادارها تغيير كرد و رادارهای پيشرفته‌تر جای آنها را گرفت به طوري كه می‌توانست در يك زمان با ۶ هدف مجزا به مبارزه هوايی بپردازد كه نسبت به رادار ميگ-۳۱ (رادار SBI-16) از توانايی كنترل ۲ دو هدف بيش‌تر بهره می‌برد. اين گونه، يعنی Mig-31M قادر به حمل موشك R-37 مي‌باشد كه مدل پيشرفته‌ي موشك R-33 است. كابين خلبان از نو طراحی شده است و در آن از نمايشگرهای چندمنظوره‌ي سه رنگ استفاده می‌شود. ديگر تغييرات عبارتند از: ظرفيت بيش‌تر سوخت، چتر ترمز بزرگ‌تر، نداشتن مسلسل، يك چرخ دماغه با طراحی جديد. بعد از چند وقت باز هم يك گونه‌ي ديگر با نام ميگ-۳۱بي‌ام (Mig-31BM) پيدا شد كه بسيار شبيه به ميگ-۳۱بي (Mig-31B) بود اما با تجهيزاتي تماماً به روز شده. طرح ميگ-۳۱بي‌ام (Mig-31BM) به طور ويژه بر توانايی بيش‌تر در حمله‌های هوا‌به‌زمين متمركز بود و می‌توانست ۲۴ هدف زمينی را انتخاب كرده و آنها را موشك باران كند. يكی از مشخصات ويژه‌ي ميگ‌ها استحكام بدنه آن‌ها است كه تمامی آن‌ها تركيبي متشكل از ۵۰ درصد از نوع خاصی از نيكل، ۱۶ درصد تيتانيوم و ۳۳ درصد از آلياژ سبك آلومينيوم مي‌باشد. همه‌ي هوايماهاي ميگ مجهز به توپ ۶ لول ۲۳ ميلی متری مدل GSh-23-6 هستند اما ميگ‌-۳۱ ها استثنائاً فاقد مسلسل هستند.

میگ ۳۱

میگ ۳۱

میگ-۳۱بی‌ام

میگ-۳۱بی‌ام مدل ارتقایافته‌ای از میگ-۳۱ با قابلیت‌های بسیار بالاتر جنگی است که قرار است تمام میگ-۳۱های فعال ارتش روسیه به آن ارتقا یابند. این جنگنده در وضعیت جنگ هوایی قدرت رهگیری ۲۴ هدف و درگیری با ۸ هدف از جمله موشک‌های کروز گرفته تا هواپیماهای مافوق صوت را دارد. شرکت میگ در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار این هواپیما را به معرض نمایش عمومی گذاشت. رهگیری جنگنده‌هایی با ۳۲۰ کیلومتر فاصله و انهدام اهداف هوایی در فاصله ۲۸۰ کیلومتری با ۶ راکت ویمپل آر-۳۷ از جمله قابلیت‌های منحصر به فرد مدل بی‌ام است. در مقام مقایسه بهترین رهگیر آمریکایی یعنی اف-۱۴دی توانایی انهدام اهدافی با بیش از ۱۸۰ کیلومتر فاصله را نداشت. قابلیت‌های حمله به اهداف سطحی و نقشه‌برداری زمین هم به این جنگنده افزوده شد و در نتیجه این جنگنده برخلاف میگ-۳۱ یک جنگنده چندمنظوره طبقه‌بندی می‌شود. میگ-۳۱بی‌ام همچنین تنها هواپیمای در حال تولید است که توان درگیری موثر با موشک‌های کروز مدل تاماهاوک را دارد. یک کارشناس روسی معتقد بود که اگر عراق در جریان عملیات طوفان صحرا از میگ-۳۱ برخوردار بود حداکثر ده درصد موشک‌های کروز آمریکایی و انگلیسی می‌توانستند به اهداف خود در داخل خاک عراق برسند.

میگ ۳۱

میگ ۳۱

معرفی وعکس از میگ ۳۱ (MiG-31)

میگ ۳۱

میگ ۳۱

معرفی وعکس از میگ ۳۱ (MiG-31)

آمین

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*