یکشنبه , ۱۴ آذر ۱۳۹۵
خانه » فناوری » عکس ومعرفی سوخو-۲۷ ( sukhoi-su-27)
بریسا
خرید مانتو

عکس ومعرفی سوخو-۲۷ ( sukhoi-su-27)

عکس ومعرفی سوخو-۲۷ ( sukhoi-su-27)

هواپیمای سوخو Su-27 فلانکر همیشه یکی از بحث برانگیز ترین و مورد توجه ترین هواپیماهای جنگنده بوده است. وقتی به بررسی هواپیماهای ساخت شوروی سابق می پردازیم، اغلب به کلمه «فلانکر» در کنار کلماتی چون «بهترین» و «برترین» بر می خوریم. این تصور که بهترین هواپیمای ساخته شده در شوروی هواپیمای سوخو Su-27 فلانکر بوده است به خوبی در اذهان عموم جای گرفته است.

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

تعریف سوخو –۲۷

سوخو –۲۷  جت جنگنده دوموتوره سنگین و دوربرد برتری هوایی است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و ساخته شده‌است. این جنگنده در سازمان ناتو با نام «فلانکر» شناخته می‌شود.
هواپيماي سوخو۲۷ در واقع بستري اصلي بسط و طراحي خانواده وسيعي از هواپيماهاي جنگنده شد که شامل سوخو۳۰،سوخو۳۲،سوخو۳۳،سوخو۳۴،سوخو۳۵،سوخو۳۷ ميشوند.

این جنگنده، در اصل برای ایجاد توان مقابلهٔ نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی در برابر نسل جدید جنگنده‌های آمریکایی به خصوص اف-۱۵ ساخته شد.

سوخوی۲۷ دارای برد پروازی استثنایی، قابلیت حمل مهمات بالا و چابکی فوق العاده‌است. جنگندهٔ سوخوی۲۷ اغلب در نقش «ماموریت‌های برتری هوایی» به کار گرفته می‌شود، اما قادر است در اغلب ماموریت‌های رزمی دیگر نیز شرکت کند.

جنگندهٔ سوخوی۲۷، حاصل یک مناقصهٔ انجام شده جهت تولید جنگنده بین شرکت‌های میکویان گورویچ و سوخو در دهه ۱۹۷۰ و ماحاصل این مناقصه، منجر به تولید سوخوی ۲۷ و میگ ۲۹ شده‌است که ظاهری شبیه به هم دارند.

 

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

مشخصات سوخو –۲۷

خدمه: یک یا دو
طول: ۲۱/۱۹ متر
پهنای بال: ۱۴/۷ متر

ارتفاع: ۵/۹۲ متر
بال: مساحت ۶۲ متر مربع
وزن خالی: ۱۶۳۸۰ کیلو
وزن بارگیری: ۲۳۴۳۰ کیلو
بیشینه وزن برخاست: ۳۰۴۵۰ کیلو (۶۷,۱۰۰ lb)
پیشرانه: ۲× ساتورن آال-۳۱ توربوفن, ۱۲۲/۸ کیلو نیوتن هرکدام

عملکرد سوخو –۲۷

سرعت بیشینه: ۲/۳۵ ماخ (۲,۵۰۰ km/h, 1,550 mph) در ارتفاع
برد: ۳۵۳۰ کیومتر
سقف پروازی: ۱۸۵۰۰ متر
نرخ اوج‌گیری: ۳۲۵ متر بر ثانیه
بارگیری بال: ۳۷۱ کیلو بر متر مربع
نسبت نیرو به وزن:۱/۰۹

 

جنگ‌افزار سوخو –۲۷

۱×توپ چی‌اس‌اچ-۳۰-۱ با ۲۷۵ گلوله
۸۰۰۰ کیلو مهمات روی ۱۰ جایگاه خارجی جنگ‌افزار

تا شش موشک هوابه‌هوای آر-۲۷، تا ۲ موشک حرارتی آر-۷۱
قابل ارتقا جهت به کارگیری موشکهای آر-۷۷ به جای آر-۲۷

قابليت پرتاب موشک ضد رادار X-31
* موشک هوا به زمين X-29L/T (هدايت تلويزيوني يا ليزري، قابل هدفگيري با سايت تعبيه شده در داخل کلاه خلبان)
* بمب هاي هدايت ليزري، تلويزيوني، چشمي KAB-150 و UAB-500

 

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

تاریخچه سوخو –۲۷

به سال ۱۹۶۹، دولت اتحاد جماهیر شوروی، اطلاع یافت که نیروی هوایی ایالات متحده، کمپانی «مک‌دانل داگلاس» را جهت تولید طرح جنگندهٔ آزمایشی برتری هوایی خود، انتخاب کرده‌است. (این انتخاب، در نهایت منجر به تولید جنگندهٔ اف-۱۵ شد.) جهت پاسخگویی به این تهدید آتی، دولت اتحاد شوروی، برنامهٔ PFI (به معنی: جنگندهٔ تکامل یافتهٔ پیشرو) را بنیان نهاد. طبق این برنامه، قرار شد هواپیمایی جهت برابری و تقابل با جنگندهٔ جدید آمریکایی، تولید شود.

یکی از وظایفی که برعهدهٔ سوخوی ۲۷ گذاشته شده بود، حمله به هواپیماهای پشتیبانی کننده عملیات‌های هوایی سازمان ناتو، نظیر هواپیماهای سوخت‌رسان و فرماندهی و هشدار زودهنگام (آواکس) بود. برنامه‌ریزان نظامی شوروی، بر این مسئله واقف بودند که نیروهای ناتو، توانایی‌های شایان سوخوی ۲۷ را در نظر گرفته‌اند و بدین جهت، می‌دانستند که حملهٔ همه‌جانبهٔ هوایی آن‌ها، توسط این جنگندهٔ جدید، بسیار محدود خواهد شد.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی، سوخوی ۲۷، نه تنها برای اجرای نقشی که از ابتدا برایش در نظر گرفته بودند، در خدمت نیروهای هوایی کشورهای مستقل همسود باقی‌مانده است؛ بلکه آخرین سری این جنگنده، قادر است موشک‌های بسیار دوربرد هوا به هوای Novator KS-۱۷۲ AAM-L را حمل نماید. این موشک‌ها، دارای بردی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر هستند و به عنوان موشک دوربرد ضدآواکس، کاربرد دارند.

موشک‌های استاندارد سوخوی ۲۷ جهت انجام ماموریت هوا به هوا، ترکیبی از موشک‌های آر-۷۳ و آر-۲۷ و آر-۷۷ ساخت ویمپل می‌باشد.
محدودیت‌ها

محدودیت سوخوی ۲۷، از نظر کیفیت و سطح فناوری نازل اتاقک خلبان و سیستم‌های اویونیک می‌باشد. در سوخوی ۲۷ یک نمایشگر سربالا تعبیه شده‌است، اما این جنگنده، همانند میگ ۲۹ و برخلاف جنگنده‌های غربی نه سیستم کنترل هوتاس دارد نه نمایشگرهای چندمنظوره پیشرفته (Multi Function Display). کابین ابتدایی سوخو-۲۷اس همانند جنگنده‌های دهه ۱۹۶۰ غربی است و کاملاً آنالوگ می‌باشد. البته هواپیماهای سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ که از سوخوی ۲۷ مشتق شده‌اند، در اصطلاح دارای «کابین شیشه‌ای» می‌باشند؛ این هواپیماها توسط شرکت فرانسوی Sextant Avionique به نمایشگرهای رنگی چندمنظوره، سیستم هوتاس، کلاه HMS و… مجهز شده‌اند.

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

کاربران Su-27: سوخو –۲۷
در مجموع ۶۸۰ Su-27 تولید شده است. این تعداد تنها Su-27 ها را شامل میشود و جنگنده های برگرفته از این جنگنده را شامل نمیشود

انگولا: این کشور ۸ فروند Su-27 و Su-27UB در اختیار دارد.
بلاروس: حدود ۲۵ فروند از این جنگنده را در خدمت دارد.
جمهوری خلق چین: این کشور پیش از سال ۱۹۹۸ ۷۶ فروند Su-27 خریداری کرده بود. در سال ۱۹۹۸ چین توانست امتیاز تولید نمونه چینی این چنگنده را بگیرد. این نمونه Shenyang J-11 نام گرفت و تا سال ۲۰۰۴ صد فروند از این جنگنده ساخته شد. در سال ۲۰۰۶ چین ۱۰۰ فروند جنگنده Su-27MKK/MK2 از روسیه خریداری کرد. همچنین چین ۴۸ فروند جنگنده Su-33 برای خدمت در نیروی دریایی خود خریداری کرده است.
اریتره: حدود ۸ فروند از نمونه Su-27SK/27UB را در سال ۲۰۰۳ خریداری کرد.
اتیوپی: این کشور ۱۱ فروند Su-27SK و ۳ فروند Su-27P و ۴ فروند Su-27UB در اختیار دارد.
اندونزی: اندونزی ۲ فروند Su-27SK و ۲ فروند Su-30MK در اختیار دارد. همچنین این کشور درفاصله سال های ۲۰۰۷-۲۰۰۹ سه فروند Su-27SKM و سه فروند Su-27MK2 دریافت میکند تا اولین اسکادران Su-27 خود را تشکیل دهد.
قزاقستان: حدود ۳۰ فروند Su-27 عملیاتی دارد و سفارش ۱۲ فروند دیگر را نیز داده است.
مالزی:۱۸ فروند Su-27MKM را در سال ۲۰۰۳ سفارش داد( مبلغ قرارداد: ۹۰۰ میلیون دلار) و در سال ۲۰۰۶ سفارش خود را تحویل گرفت.Su-27 های مالزی قابلیت حمل جدیدترین موشک های هوا به هوا روسی را دارند(R-73, R-27 , R-77) همچنین توانایی حمل موشک های هوا به زمین هدایت شونده و بمب های هدایت شونده و بمب های سقوط ازاد را نیز دارند. این جنگنده ها مجهز به کانارد هستند و از سیستم تغییر بردار رانش نیز بهره میبرند.
اوکراین: حدود ۸۰ فروند از این جنگنده را در خدمت دارد
روسیه: روسیه ۴۴۹ فروند از این جنگنده را در خدمت دارد. دولت این کشورقصد دارد جنگنده های خود را به استاندارد SM ارتقا دهد. این اصلاحات شامل کاکپیت شیشه ای و سیستم پرواز به وسیله سیم و رادار ارایه فازی دور برد تر میباشد. در کنار Su-27 ها روسیه ۱۹ فروند Su-30 و ۲۸ فروند Su-33 و ۳۰ فروند Su-34 و ۱۱ فروند Su-35 نیز در اختیار دارد.
ازبکستان: ۲۵ فروند از این جنگنده را در خدمت دارد
ویتنام: نیروی هوایی ویتنام ۱۲ فروند از این جنگنده را در اختیار دارد و قصد سفارش ۲۴ فروند دیگر را نیز دارد.
امریکا
۲ فروند از این جنگنده در اختیار نیروی هوایی امریکاست.

ايران: مقامات ايران، علاقمندي خود را براي خريد ۴۰ فروند Su-27 از روسيه اعلام کرده‏اند. اين هواپيماها قرار است ناوگان هوايي تحليل رفتهء ساخت ايالات متحدهء ايران را تکميل کنند، ضمن اينکه مکملي براي ناوگان MiG-29 و Su-24 نيروي هوايي ايران باشند.

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

عکس ومعرفی سوخو-۲۷ ( sukhoi-su-27)

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

مدل های مختلف سوخو –۲۷

 

T-10 Flanker-A
پيکربندي اوليهء ساخته شده براي نخستين نمونه

T-10S
نمونهء اوليهء بهبود يافته، بسيار شبيه به مشخصات نوع توليد انبوه شده.

Su-27S Flanker-B
اولين نمونهء توليد انبوه شدهء يک نفره.

T-10P
نوع عاري و سبک شدهء Su-27S جهت ايجاد کاربري براي قابليت ضربتي ثانوي.

Su-27UB Flanker-C
اولين نمونهء‌ عملياتي و توليد انبوه شدهء دوسرنشينه، جهت امور آموزشي.

Su-27SK
نوع صادراتي و تک سرنشينهء سوخوي۲۷٫

Su-27UBK
نوع صادراتي مدل دونفرهء Su-27UB.

Su-27K با نام ديگر Su-33 يا Flanker-D
نوع ناونشين سوخوي۲۷ با قابليت تا شدن بالها، داراي ادوات افزايش دهندهء نيروي برا و قلاب مخصوص فرود بر روي عرشهء ناو. اين جنگنده بر اساس مدل اوليهء T-10K و به تعداد کمي توليد شد.
گونه هاي مختلف توليد شده پس از دوران شوروي، بدين شرح هستند:

Su-27P
نوع يک نفرهء نمايشي با انجام برخي ابداعات، نظير غلاف سوختگيري هوايي.

Su-27PU يا Su-30
نوع دونفره با ميزان توليد اندک، داراي غلاف سوختگيري هوايي، سيستم هاي آويونيک هدايت نبرد، سيستم کنترل پرواز جديد و . . .

Su-30M و Su-30MK
جنگندهء نسل جديد، چندماموريته و دو نفره. گفته مي‏شود تعدادي جنگندهء Su-30M براي ارزيابي و سنجش توانايي، در اواسط دههء ۱۹۹۰، در اختيار نيروي هوايي روسيه قرار گرفته‎اند، اگرچه، اين تلاشها، حاصل زيادي نداشته است. جنگندهء Su-30MK نوع صادراتي Su-30M مي‏باشد که سطح تجهيزات و قابليتهاي آن، تغيير کرده است.

Su-30MKA
نوع صادراتي مخصوص الجزاير.

Su-30MKI
نوع پيشرفته شدهء Su-30MK ويژهء نيروي هوايي هند؛ مجهز به کانارد، سيستم تغيير بردار رانش، آويونيک جديدي که از چند کشور مختلف تهيه شده است و قابليت انجام عملياتهاي گوناگون.

Su-30MKK
نوعي بر اساس مدل Su-30MK ويژهء نيروي هوايي چين، با آويونيک روسي، قابليت انجام عملياتهاي گوناگون، ولي بدون کانارد و سيستم تغيير بردار رانش.

Su-30MK2
نوعي بر اساس مدل Su-30MKK ويژهء نيروي دريايي چين، با قابليتهاي ضدکشتي پيشرفته.

Su-30MKM
نوعي بر اساس مدل Su-30MK ويژهء نيروي هوايي مالزي.

Su-30KN
مدل بهبود يافتهء يک نفره، با سيستم هاي الکترونيک جديد که به اين جنگنده اجازه مي دهند کارکردهاي جديدي را انجام دهد؛ عمدهء اين کارکردهاي جديد، حول و حوش ناوبري هواپيما مي باشند.

Su-30KI
مدلي يک نفره از Su-30MK ويژهء اندونزي، که با ورود به خدمت Su-27SMK در اواسط دههء ۱۹۹۰، قرارداد خريد اندونزي، نيمه کاره رها شد.

Su-27M يا Su-35 و Su-37
هواپيماهايي با کارکردهاي بهبود يافته که همگي تک سرنشين بوده و از مدل Su-27S مشتق شده‏اند. اين مجموعه، شامل نوع دونفره‏اي به نام Su-35UB مي‏باشند.

Su-27SM
نوع ارتقاء يافته‏اي از Su-27S هاي نيروي هوايي روسيه، که تکنولوژي آن، مشابه Su-27M ارزيابي مي‎شود.

Su-27UBM
نوع ارتقاء يافته‎اي از مدل Su-27UB.

Su-32 يا Su-27IB موسوم به Platypus
نوع دونفره، ويژهء عمليات ضربتي دوربرد، که دو خدمهء کنار يکديگر مي‎نشينند.

Su-27KUB
نوعي دو نفره، بر اساس مدل ناونشين يک نفرهء Su-27K، ويژهء آموزش جهت ناو هواپيمابر يا انجام عمليات چندماموريتي.

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

طراحي سوخو-۲۷
طرح اوليهء سوخوي۲۷ از نظر آئروديناميکي، بسيار به ميگ۲۹ شباهت دارد، اما در واقع، بسيار بزرگتر است. سوخوي۲۷، در ردهء جنگنده‏ها، هواپيماي بسيار بزرگي به شمار مي‏رود و براي کاهش وزن، به ميزان گسترده‏اي از آلياژ تيتانيوم در سازهء آن استفاده شده است. ميزان استفاده از اين آلياژ در سوخو۲۷، حدود ۳۰ درصد بيش از هواپيماهاي جنگندهء هم‎دوره‏اش مي‏باشد.
در سوخوي۲۷ از مواد مرکب (کامپوزيت) استفاده‎اي نشده است. بالهاي متمايل به سمت عقب سوخوي۲۷، در قسمت ريشهء بالها، يعني محل اتصالشان به بدنه، با بدنه آميخته شده‏اند و يک تکه به نظر مي‏رسند. اين بالها، در اصل، از نوع بالهاي دلتاشکل محسوب مي‏شوند، اگرچه، برخلاف بالهاي دلتاشکل (نظير مدل به کار رفته در ميگ۲۱)، نوک آنها به نحوي بريده شده است که بتوان در نوک بالها، ريل پرتاب موشک يا غلاف ضدالکترونيک (ECM) نصب نمود.
سوخوي۲۷ يك جنگندهء بال دلتاي كامل به شمار نمي‏‎رود، زيرا كه طبق معمول ساير هواپيماها، داراي سكانهاي افقي و عمودي است كه دو سكان عمودي و دو سكانهاي افقي، در انتهاي خروجي موتورهاي، نصب شده‏اند. سكانهاي افقي، وظيفهء تكميل حركت عرضي هواپيما را برعهده دارند.

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

موتور های سوخو-۲۷

دو موتور توربوفن AL-31F ساخت ليولكا (Lyulka)، به دلائل ايمني و اطمينان از ورود جريان هواي بي‏‏وقفه به درونشان، با فاصلهء نسبتن زيادي از يكديگر، نصب شده‏اند. فضاي بين دو موتور که در اصطلاح، «تونل» ناميده مي شود، نيروي کشش (برا) اضافي را فراهم مي آورد و باعث کاهش فشار وارده به بالها مي شود. تيغه هاي متحرک در مدخل ورودي هواي موتورها که در اصطلاح Moveable Guide Vanes ناميده مي شوند، ضمن آنکه به سوخوي۲۷، اجازهء پرواز در سرعتهاي ۲ ماخ و فراتر را مي دهند، باعث کمک به جريان يافتن هواي مورد نياز موتورها به هنگام پرواز در حداکثر زاويهء‌ حمله مي شوند. يک صفحهء توري شکل در بالاي هر مدخل ورودي هوا، مانع ورود خار و خاشاک به داخل موتورها هنگام برخاستن هواپيما از سطح باند مي شوند.

سيستم تغيير بردار رانش، که بر روي مدلهايي از سوخوي۲۷ (اين سيستم، بعدها بر روي مدل Su-30MKI جهت نيروي هوايي هند و Su-35 جهت نيروي هوايي روسيه تعبيه شد) به طور آزمايشي به کار گرفته شد، به هواپيما اجازه مي‎دهد تا گردش‏هاي بسيار سنگين را بدون ايجاد شعاع گردشي، انجام دهد؛ ضمن اينکه در حالت پرواز عمودي، به پشت خود بغلتد، سپس با حداقل فشار جهت بالا کشيدن دماغه، به حالت پرواز در حالت تراز بازگردد. البته با نگاهي به سابقهء نمايشات هوايي، انجام اين گونه نمايشات و قابليتهاي پروازي، اغلب نشان دهندهء تفاوت و برتري فاحشي نسبت به قابليتهاي اوليهء سوخوي۲۷ مي‎باشد. با اين حال، سوخوي۲۷، حتا بدون داشتن سيستم تغيير بردار رانش، در بين کل هواپيماهاي حال حاضر جهان (چه نظامي چه غيرنظامي)، در مکان اول از نظر قابليت مانورپذيري قرار مي‏گيرد.

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

عکس ومعرفی سوخو-۲۷ ( sukhoi-su-27)

از ويژگيهاي دستگاههاي راداري و ناوبري اين جنگنده اين است که همه عمليات مربوط به پرتاب بمب بدون دخالت خلبان و به صورت كاملن خودکار انجام مي‎گيرد. خلبان فقط کافيست در موقعيت مناسب دکمه «پرتاب» را فشار دهد. يکي از نوآوري‏هاي ديگر اين جنگندهء شكاري آن است که ايستگاه راداري آن علاوه بر اهداف هوايي قادر به شناسايي اهداف زميني متحرک هم مي‏باشد»

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

رادار سوخو-۲۷

رادار اصلی سوخوی ۲۷، از نوع پالس – داپلر و ساخت فازاترون بوده و N-۰۰۱ (نام ناتو: Slot Back) نام دارد. این رادار، دارای قابلیت Track Wile Scan یا TWS بوده اما پردازشگر به کار رفته در آن، از نوع بسیار ابتدایی است و این مسئله، باعث می‌شود رادار، از تشخیص علایم ناصحیح دریافتی و همچنین جستجو در مناطق کور، بسیار ناتوان باشد، بدین جهت، رهگیری دقیق با این رادار، بسیار دشوار است و نیاز به مهارت و تجربه فراوان دارد. در جنگنده‌های سوخو-۳۰ و سوخو-۳۵ از مدل بالاتر رادار ساخت فازاترون به نام Bars N-۰۱۱M استفاده شده‌است که این رادار جدید، دارای آنتن رهیاب الکترونیکی، برد بهبود یافته، قابلیت رهگیری هم‌زمان چند هدف و حساسیت بالا می‌باشد.
سیستم IRST

در سوخوی۲۷، به تقلید از جنگنده اف-۱۴آ (مدل حمله به زمین اف-۱۴) از سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز یا IRST استفاده شده‌است. این سیستم درست بر روی دماغه و مقابل کابین نصب شده و با یک سیستم فاصله‌یاب لیزری، هماهنگ شده‌است. این سیستم می‌تواند در خدمت رادار قرار بگیرد یا مستقلاً برای حملات مخفیانه به کار گرفته شود. این سیستم همچنین به کنترل مسلسل هواپیما کمک می‌کند و دقت بیشتری را نسبت به زمانی که از حالت نشانه‌روی رادار استفاده می‌شود، فراهم می‌آورد.

رادار قدرتمند پالس داپلرسوخو ۲۷ ميتواند ضمن رد گيري همزمان چندين هدف ، فضاي اطراف را براي جستجوي تهديدهاي ديگر اسکن کرده و به هواپيما قابليت نگاه به پايين/شليک به پايين را ميدهند.اين رادار اين امکان را به فلانکر ميدهد تا در ارتفاعي بسيار بالاتر از ارتفاع هواپيماي هدف (بدون نياز به کاهش ارتفاع و از دست دادن مزيت آن) هواپيماي دشمن را در فواصلي فراتر از ديد چشم هدف قرار دهد.در تمامي مدلهاي اين هواپيما ، در قسمت تيرک عقبي بين دو موتور ، يک رادار رو به عقب کار گذاشته شده تا به هواپيما امکان شليک به اهداف و هواپيماهاي دشمن که در پشت هواپيما قراردارند را بدهد.

در جنگنده‏هاي Su-30 و Su-35، از مدل بالاتر رادار ساخت فازاترون به نام Bars N-011M استفاده شده است كه اين رادار جديد، داراي آنتن رهياب الكترونيكي، برد بهبود يافته، قابليت رهگيري هم‏زمان چند هدف و حساسيت بالا مي‏باش

سوخو-۲۷

سوخو-۲۷

نوشته های مرتبط

عکس ومعرفی سوخو-۲۷ ( sukhoi-su-27)

عکس ومعرفی سوخو ۳۵ (Su-35)

اشنای با سوخو T-4

معرفی جنگنده سوخو۷ (SU 7)

آمین

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*