جمعه , ۱۹ آذر ۱۳۹۵
خانه » فناوری » عکس ومعرفی سوخو T50پک فا
بریسا
خرید مانتو

عکس ومعرفی سوخو T50پک فا

عکس ومعرفی سوخو T50پک فا

با سلام خدمت دوستان در این پست به معرفی سوخو T50پک فا پرداختیم

با نظرتتان ما را همراهی کنید

 

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

عکس ومعرفی سوخو T50پک فا

سوخو پک فا  یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط شرکت سوخو در روسیه طراحی و ساخته می‌شود. اولین نمونهٔ آزمایشی این هواپیما که سوخو ت-۵۰ نام دارد، نخستین پرواز خود را در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰ با موفقیت انجام داد. تولید این جنگنده در همین سال آغاز شده و قرار است از سال ۲۰۱۶ وارد فعالیت رسمی در ارتش روسیه شود.

اولین نسل پنجم روسها است که در نهایت وارد خط تولید میشود و البته اولین جنگنده استیلز روسها. اکثر اطلاعات این پرنده محرمانه است ولی مطالب قابل ذکر بسیاری از ان وجود دارد.

جنگنده پک فا پس از ورود به ارتش روسیه، جایگزین جنگنده‌های میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ خواهد شد. مدل صادراتی این هواپیما نیز در دست ساخت است. نخستین مشتری خارجی این هواپیما نیروی هوایی هند است که در فرایند توسعهٔ مدل صادراتی ت-۵۰ با سوخو همکاری می‌کند. پیش‌نمونه‌ها و نمونه‌های اولیه تولیدی سوخو پک فا به طور موقت با موتورهای ارتقایافته سوخو-۲۷ ساخته می‌شوند تا طراحی موتور مخصوص این هواپیما که یک طرح کاملاً جدید است به پایان برسد.

این جنگنده همتراز جنگندهٔ آمریکایی اف-۲۲ و جنگندهٔ آمریکایی-بریتانیایی اف-۳۵ است. طراحان سوخو معتقدند که پک فا از نظر توانایی فنی و صرفهٔ اقتصادی بر رقبای غربی خود برتری خواهد یافت و در بازار جهانی محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد.

 

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

مشخصات عمومی سوخو T50پک فا

خدمه: ۱
طول: ۲۲ متر (۷۲ پا)
پهنای بال: ۱۴٫۲ متر (۴۶٫۵ پا)
ارتفاع: ۶/۰۵ متر (۱۹/۸ پا)
بال: مساحت ۷۸/۸ متر۲ (۸۴۸/۱ پا)
وزن خالی: ۱۸۵۰۰ کیلوگرم (۴۰۷۸۵ پاند)
وزن بارگیری: ۲۶۰۰۰ کیلوگرم (۵۷۳۲۰ پاند)
بار مفید: ۷۵۰۰ کیلوگرم (بارجنگی) (۱۶۵۳۴ پاند)
بیشینه وزن برخاست: ۳۷۰۰۰ کیلوگرم (۸۱۵۷۰ پاند)
پیشرانه: ۲× موتور جدید نامگذاری‌نشده تولید ان‌پی‌او ساتورن و FNPTS MMPP سالیوت هر یک ۱۷۵ کیلونیوتن
بیشینه وزن سوخت: ۱۰۳۰۰ کیلوگرم ۲۲۷۱۱ پاند[۹]

عملکرد سوخو T50پک فا

سرعت بیشینه: ۲۶۰۰ کیلومتر بر ساعت (۲/۴۵ ماخ) (در ارتفاع ۱۷۰۰۰ متری) (۱۶۱۵ مایل بر ساعت (در ارتفاع ۴۵۰۰۰ پایی))
سرعت پیمایش: ۱۳۰۰-۱۸۰۰ کیلومتر بر ساعت (۸۰۸-۱۱۱۸ مایل بر ساعت)
برد: ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (۲۵۰۰-۳۱۰۰ مایل)
سقف پروازی: ۲۰۰۰۰ متر (۶۵۶۱۶ پا)
نرخ اوج‌گیری: ۳۵۰ متر بر ثانیه (۱۱۸۴ پا بر دقیقه)
بارگیری بال: ۳۳۰-۴۷۰ کیلو بر متر ۲ (۶۷-۹۶ پاند بر فیت۲)
نسبت نیرو به وزن: ۱/۴
بیشینه بار جی: +۱۰/۰ – +۱۱/۰ جی

جنگ‌افزار سوخو T50پک فا

توپها: ۱×۳۰ میلی‌متری گ ش-۳۰-۱
جایگاه‌ها: ۱۰×داخلی، ۶×خارجی برای
آر-۷۴ام و آر-۷۷ام   ار ۷۳ موشکهای

انواع بمب های هدایت شونده و موشک های ضد کشتی و ضد رادار

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

پیشینه سوخو T50پک فا

پیشینهٔ طرح سوخو پک فا به دوران جنگ سرد باز می‌گردد. اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، شوروی به دنبال ساخت جایگزینی برای هواپیماهای میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ برای عملیات در خط مقدم نیروی هوایی بود. طرح این هواپیمای جنگنده بین شرکت‌های هوافضای شوروی به مناقصه گذارده شد. علی‌رغم تاخیر ناشی از فروپاشی شوروی و مشکلات اقتصادی روسیه در دهه ۹۰، فرایند پژوهش و توسعهٔ این جنگنده ادامه یافت. در سال ۲۰۰۰ طرح سوخو-۴۷ و میگ ۱٫۴۴ از میان طرح‌های پیشنهادی انتخاب شدند، و در سال ۲۰۰۲ شرکت سوخو به عنوان سازنده جنگنده پک فا انتخاب شد. هواپیمای پک فا از فناوری‌های نوین بکار رفته در میگ ۱٫۴۴ و سوخو-۴۷ استفاده می‌کند.

جنگندهٔ پک فا در کلاس هواپیماهای جنگندهٔ سنگین (۳۲-۳۷ تُن) قرار دارد. روسیه برنامه دیگری را برای ساخت جنگنده نسل پنجم کلاس سبک نیز پیش می‌برد که جانشینی برای هواپیمای میگ-۳۵ خواهد بود.

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

عکس ومعرفی سوخو T50پک فا

نمایی داخلی سوخو T50پک فا

پاکفا جنگنده شایسته ای است اگرچه برای روسها که همواره در حال مقابل با غرب بودند ورود به خدمت پاکفا ان هم حدود بیش از یک دهه بعد از اف۲۲ چندان جالب نیست ولی چیزی که مشخص است این است که اگر شوروی فروپاشی نکرده بود و طرح های چون سوخوی۴۷ و میگ۱٫۴۲ به سرانجام رسیده بوده روسها اگر زودتر نه ، ولی همزمان با امریکا یک شکاری رهگیر نسل پنجک را عملیاتی کرده بودند. البته برای روسها که نبرد برای انها ان هم با غرب و یا هر دشمن بزرگی تقریبا بسیار بسیار دور از ذهن است دریافت حتی یک دهه دیرتر پاکفا نیز نسبت به اف۲۲ مشکلی ایجاد نمیکند . باید دید پاکفا که همکنون نماد فناوری های پیشرفته روسها است در اینده چگونه وارد خدمت خواهد شد و چه بازده ای را خواهد داشت و ایا جانشین مناسب برای خانواده پر افتخار سوخوی۲۷ و فرزندانش میباشد و یا خیر .

کابین پاکفا دارای دو نمایشگر رنگی چند کاره بزرگ ۳۸ سانتیمتری است که شبیه کابین سوخوی۳۵ است که توسط سه نمایشگر رنگی کوچکتر پشتیبانی میشود. دارای یک اچ یو دی بزرگ است و خلبان بر روی کلاه پرواز ZSh-10 خود دارای یک چشمی با توان نمایش تمامی اطلاعات پروازی بر روی ان است. همانند دیگر جنگنده های روسی دارای سامانه بر روی کلاه پروازی برای متوجه کردن جستجو گر موشک فروسرخ به سمت هدف برای کاهش زمان قفل این موشکها است. این سامانه به خلبان اجازه میدهد تنها با نگاه کردن به هدف موشک را بر روی ان قفل کند.

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا در یک نگاه

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

الکترونیک پروازی سوخو T50پک فا

در زمینه الکترونیک پروازی، برنامه پکفا در بسیاری موارد از طرح سوخو-۳۵ الهام گرفته است. به عنوان مثال، قلب تجهیزات الکترونیک پروازی ت-۵۰ را یک رادار با آرایه کاوش فعال الکترونیک (AESA) چند حالته موسوم به N-۰۵۰ تشکیل می‌دهد که در حقیقت گونه‌ای برگرفته از رادار N-۰۳۵ جنگنده سوخو-۳۵ است که برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی ماکس-۲۰۰۷ روسیه به نمایش درآمد. این رادارِ کنترل آتش پس از رادار ژوک در هواپیمای میگ-۳۵ دومین رادار کنترل آتشی است که در روسیه طراحی شده، و ترکیبی است از رادار باند X و گیرنده‌های کمکی باند L نصب شده روی لبه بال‌ها، با بیش از ۱۵۰۰ واحد فرستنده–گیرنده و آنتنی به قطر یک متر.

برد مفید رادار پکفا برای اهدافی با ابعاد یک متر تا حدود ۴۰۰ کیلومتر عنوان شده است. هواپیمای آزمایشی ت-۵۰ همچنین به یک جستجوگرو فروسرخ (IRST) برگرفته از سامانه OLS-۳۵M جنگنده سوخو-۳۵ نیز مجهز است که به سبک بیشتر جنگنده‌های روسی، مقابل شیشه جلوی کابین نصب شده است. نمایشگرهای کابین پکفا را دو نمایشگر کریستال مایع به ابعاد ۲۲٫۹ ×۳۰ سانتیمتر به همراه یک نمایشگر ” هدآپ ” IKSH-۱M و ۳ نمایشگر کوچک در اطراف کابین تشکیل می‌دهند.

هسته مرکزی جنگنده نیز از ریزپردازندهٔ دو هسته‌ای بر اساس پردازنده‌های ۵۰۰ مگاهرتز آلبروس اس ساخت شرکت MSTS با توان پردازش ۴۰ میلیارد داده در ثانیه تشکیل می‌دهد. در ضمن کامپیوتر ماموریت و سامانه ناوبری نهایی هواپیما را نیز احتمالاً شرکت‌های هندی طراحی خواهند کرد.
ویژگی‌ها

موتور سوخو T50پک فا

پرنده در پیش نمونه از دو موتور توربوفن ساترون ۱۱۷ از نوع ای ال ۴۱ اف۱ بهره می برد. ساترون ۱۱۷ همان موتور سوخوی۳۵ است که البته نسخه پرتوان تر ان روی پاکفا نصب است خود بر اساس موتور ای ال ۳۱ اف جنگنده سوخوی۲۷ ساخته شده است و با ای ال ۳۱ در یک خانواده قرار دارد.

موتور در حال بدون پس سوز دارای قدرت ۲۱۰۰۰ پاوند و در حالت پس سوز دارای قدرت ۳۳۰۰۰ پاوند رانش است که دست کم ۲۰۰۰ پاوند رانش بیشتر از نسخه نصب شده بر روی سوخوی۳۵ فراهم میکند. این موتور دارای عمر تعمیراتی ۴۰۰۰ ساعت است در حالی که عمر ای ال ۳۱ اف تنها عمر ۱۰۰۰ ساعت بود. ای ال ۴۱ اف دارای کنترول دیجیتال و خروجی متغییر سه بعدی همانند سوخوی۳۵ است و رانش به وزن ۱٫۱۹ را برای تی ۵۰ فراهم میکند. این موتور قرار است بر روی سری اول تولید تی ۵۰ نصب شود ولی از سال ۲۰۲۰ قرار است موتور izdeliye ۳۰ روی تی ۵۰ نصب شود که دارای رانش ۲۴۰۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۳۹۰۰۰ پاوند با پس سوز است و رانش به وزن ۱٫۲۴ را برای پاکفا فراهم میکند. موتور جدید در سال ۲۰۱۷ تست خود را اغاز میکند .
موتور ای ال ۴۱ اف۱ یکی از اشتراکات پاکفا با سوخوی ۳۵ است که البته نسخه پاکفا قدرت بیشتری دارد. از سال ۲۰۲۰ موتور متفاوتی روی پاکفا نصب خواهد شد . در تصویر خروجی متغییر به خوبی مشخص است

موتور ای ال ۴۱ اف۱ یکی از اشتراکات پاکفا با سوخوی ۳۵ است که البته نسخه پاکفا قدرت بیشتری دارد. از سال ۲۰۲۰ موتور متفاوتی روی پاکفا نصب خواهد شد . در تصویر خروجی متغییر به خوبی مشخص است

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

مدل‌های صادراتی سوخو T50پک فا

علاوه بر تامین هواپیماهای مورد نیاز نیروهای مسلح روسیه، شرکت هواپیمایی متحد نمونه‌های صادراتی جنگندهٔ پک فا را نیز تولید خواهد کرد. شرکت هواپیمایی متحد و شرکت هوانوردی هندوستان در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۷ توافقنامه‌ای برای تولید مشترک هواپیمای جنگنده نسل پنجم با قابلیت مانور بسیار بالا، بُرد پروازی زیاد و توانایی پرواز طولانی امضا کردند.[۴] بر اساس این توافقنامه، شرکت هوانوردی هندوستان بر اساس نیازهای ویژه نیروهای مسلح هند با شرکت سوخو در توسعه و ساخت این جنگنده مشارکت می‌کند. یکی از مهمترین تفاوتهای مدل‌های هندی این جنگنده، دو سرنشینه بودن نمونه‌های عملیاتی آن است. نیروهی هوایی هند از سال ۲۰۱۵ استفاده از این جنگنده نسل پنجمی را آغاز خواهد کرد

به جز هند، مدلهای دیگری از جنگندههای سوخو ۵۰ برای کره جنوبی و ایران نیز در حال ساخت است. مدل SU-50EK برای کرهجنوبی تا سال ۲۰۱۸ به این کشور تحویل داده خواهد شد.

بیزینس اینسایدر همچنین از تحویل جنگندههای نسل پنجم روسی به ایران نیز خبر داده است. مدل SU-50ES از جنگندههای سوخو نیز برای ایران در حال ساخت است و تا سال ۲۰۲۲ تحویل این کشور خواهد شد.

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

سامانه راداری سوخو T50پک فا

سامانه های الکترونیکی تی ۵۰ در دو بخش گرد هم امده اند. یکی سامانه راداری اس اچ ۱۲۱ و دیگری سامانه اپتیکی ۱۰۱ کا اس.

سامانه راداری اس اچ۱۲۱ دارای زیر سامانه های زیر می باشد

رادار اصلی پاکفا که از نوع رادار اریه فازی ان۰۳۶ Byelka است و در دماغه قرار دارد .بیلکا یک رادار ارایه فازی فعال است که در باند ایکس کار میکند و میتواند بون حرکت میکانیکی دیش انتن تا ۶۰ درجه در دو طرف و با حرکت دیش انتن تا ۱۳۵ درجه در دو طرف را پوشش دهد که میزان قابل توجه ای است .جزئیات دقیق این رادار مشخص نیست ولی بر روی دیش ان ۱۵۲۶ گیرنده و فرستنده ارایه فازی وجود دارد و برد کشف ان ۴۰۰ کیلومتر ذکر شده است و گفته شده توان درگیری با ۸ تا ۱۰ هدف را دارد . رادار توان کامل هوا به هوا و هوا به زمین را دارد و حتی توان نقشه برداری سه بعدی از سطح زمین (توان SAR) را دارد توانی که اولین بار در یک شکاری روسی دیده میشد تا قبل از این تنها جنگنده های تهاجمی ، شناسایی و بمب افکن های شوروی چنین توانی داشتند(البته برخی از انها)
رادار ارایه فازی فعال ان ۰۳۶ که در دماغه پاکفا نصب میشود

رادار ارایه فازی فعال ان ۰۳۶ که در دماغه پاکفا نصب میشود

دو رادار ارایه فازی دیگر از نوع ان ۰۳۶ بی-۱-۰۱ در دو طرف دماغه نصب است که دو طرف هواپیما را پوشش میدهد. انتن هر کدام از این رادار ها دارای ۳۵۸ ماژول گیرنده و فرستنده است که گفته شده برد این رادار ۸۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است و برخی از منابع برد بیشتری را ذکر کرده اند ولی هیچ منبعی این عدد قابل تائیدی نداده است

همچنین در نسخه تولید به یک رادار باند ایکس ارایه فازی دیگر در انتهای بدنه در محفظه میان دو خروجی موتور همانند سوخوی۳۴ است. این رادار بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر برد دارد و تقریبا پوشش تمام جهات را این چند رادار برای پاکفا فراهم میکند.

رادار پوشش دهنده دو طرف جنگنده  سوخو T50پک فا

بخش دیگر سامانه رادار پاکفا رادار باند ال از نوع ان ۰۳۶ ال-۱-۰۱ است که در لبه بال این جنگنده قرار دارد.این رادار ها برای عواملی چون، شناسایی دوست از دشمن، جنگ الکترونیک و همچنین کشف اهداف پنهانکار است. در واقع روش کار اینگونه است که پاکفا با دو رادار باند ایکس و ال خود(ایکس در دماغه و ال در ریشه بال )به هدف می نگرد و تاباند امواج با دو طول باند متفاوت باعث کشف بسیار زودتر یک جنگنده استیلز میشود.این رادار نیز ارایه فازی است ولی از برد دقیق ان اطلاعی در دست نیست.رادار باند ال به دلیل طول موجش محبوبیت بسیاردارد زیرا اجازه کاوش برد بلندی را ان هم با یک دیش کوچکتر را میدهد از این رو در لبه ریشه بال پاکفا جا شده است.رادار های باند ال ریشه بال پاکفا توان پوشش ۵۵ به بالا و ۶۵ درجه رو به پایین را میدهد .

رادار باند ال نصب شده در لبه بال سوخو T50پک فا

پاکفا برای پردازش داده های چندین انتن رادار، ان هم در دو باند مختلف پردازنده قدرتمندی دارد تا بتواند داده ها را به سرعت تجزیه و به خلبان ارائه دهد

دیگر مجموع دفاعی و الکترونیک پاکفا اس اچ ۱۲۱ است. این مجموع شامل چند زیر مجموع میشود

یکی سامانه کاونده فروسرخ تصویر ساز ۱۰۱ کی اس – وی (۱۰۱KS-V) که در جلوی کابین خلبان قرار دارد. این سامانه اجازه کشف اهداف را بدون استفاده از رادار به صورت غیر فعال را میدهد. برد ان بین ۹۰ تا ۱۴۰ برای یک هدف با پس سوز روشن از پشت سر و یک سوم این عدد برای هداف از روبرو است .

سامانه دیگر ۱۰۱ کا اس – او (۱۰۱KS-O)است که یک سامانه جیمینگ فروسرخ است که در پشت سر کابین قرار دارد و کارش ایجاد امواج فروسرخ کاذب است

سامانه دیگر ۱۰۱ کی اس-یو(۱۰۱KS-U) است. این سامانه یک هشدار دهنده تصویر ساز حرارتی است و نزدیک شدن یک موشک هوا به هوا را از ۳۵ کیلومتر و زمین به هوا را از ۵۰ کیلومتری هشدار میدهد. این سامانه مشابه سامانه( ایی او تی اس) جنگنده اف۳۵ است. این سامانه در دو نقطع وصل است یکی بر روی برامدگی میان دو خروجی موتور و دیگری در کنار کابین خلبان در دو سمت

حسگر های اپتیکی و تصویر ساز حرارتی پاکفا سوخو T50پک فا

و در نهایت ۱۰۱ کا اس – ان (۱۰۱KS-N)که در واقع یک غلاف ناوبری و اپتیک حرارتی برای ناوبری شبانه و هدف یابی و هدفگیری است .این غلاف را میتوان بر روی سوخوی۳۵ نیز نصب کرد و میتواند مکمل سامانه های اپتیکی درون بدنه باشد

همچنین پاکفا از سامانه جنگ الکترونیک درونی ال ۴۰۲ برای جنگ الکترونیک بهره می برد اگر چه رادار باند ال ریشه بال نیز توان جنگ الکترونیک دارد . همچنین یک خط ارتباط ماهواره ای اجازه اشتراک گذاری تمامی داده های را با دیگر جنگنده های هم نوع ویا حتی سوخوی۳۰،۳۵ و میگ۳۱ را میدهد
در این تصویر پوشش رادار های باند ایکس ، باند ال و در نهایت سامانه های اپتیکی و فروسرخ دیده میشود

 

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

رادار گریزی سوخو T50پک فا

تی ۵۰ از همان تاکتیک اف۲۲ برای کاهش امواج رادار بهره می برد یعنی استفاده از مواد جاذب امواج رادار و استفاده از سطوح منحرف کننده امواج رادار به سمت دیگر . اگرچه از کم و کیف مواد رم به کار رفته در این جنگنده اطلاعی در دست نیست ولی چیزی که مشخص است در تی ۵۰ همانند نسل پنجم های امریکا همه جای بدنه با این مواد پوشانده نشده و تنها بخشهای از بدنه که بیشتر امواج رادار را بر میگردانند پوشانده شده است . تلاش شده با انحراف تونل ورودی هوا تیغه های فن موتور را پنهان کرد و تلاش شده تا امواج رادار را تا انجای که میشد در درون ورود هوا خفه کرد اگرچه این تلاش نیز نصف نیم بوده وبخشهای از تیغه فن همچنان در معرض امواج رادار است .شیشه کابین یک تکه نیست و یک تکه فلز در جلوی ان(محل بسته شدن درب کابین) وجود دارد که خود در انعکاس امواج نقش دارد همچنین درب های محفظه چرخ ویا محفظه سلاح داخلی فاقد برش های دندانه دار برای انحراف امواج رادار هستند چیزی که در جی ۲۰ چینی نیز دست کم در پیش نمونه اخر رعایت شده است. همچنین تسلیحات در درون دهلیز داخلی حمل میشد تا سطح مقطعی با حمل سلاح در زیر بال افزایش پیدا نکند.

نداشتن لایه محافظ گرما و نداشتن بخش دندانه دار در بخش خروجی موتور یکی دیگر از عوامل کاهش رادار گریزی در پاکفا است

روسها گفته اند تاکتیک جدید در پنهانکاری پاکفا استفاده شده که شامل یک اختراع است که در مسکو به ثبت رسیده است ولی چیزی که مشخص است در پاکفا برخلاف اف۲۲ همه چیز قربانی پنهانکاری نشده و همچنان همانند جنگنده های قبلی روسی چالاکی در الویت قرار داشته است و این مسئله به خوبی در شکست شدید ریشه بال در کنار ورودی هوا که اگرچه باعث کنترل بیشتر بر زاویه حمله و انحراف دماغه میشود ولی سطح مقطعی را نیز افزایش میدهد.این مسئله را همچنین میتوان در بخش متحرک بلای ورودی هوا نیز دید که برای کنترل زاویه حمله در مانور های تند است که خود باعث کاهش رادار گریزی میشود ولی برای چالاکی نقش مهمی را بازی میکند

 

 

همچنین خروجی متغییر ان نیز خود یک مسائل مهم است. خروجی ها موتور دست کم در پیش نمونه تولید فاقد هر گونه دندانه مانند نمونه خروجی اف۳۵ است که خود باعث افزایش سطح رادار ان از پشت میشود زیرا این دندانه ها باعث انحراف امواج رادار و شکست شدن انها میشود و دست کم در نسخه پیش نمونه هیچ پوشش حرارتی خاصی غلاف موتور دیده نمیشد

سوخو خود اعلام کرد که سطح مقطعی تی۵۰ معادل ۴۰/۱ سوخوی۳۵ است. بر اساس گفته خود سوخو سطح مقطعی سوخوی۳۵ عدد ۲ متر مربع است بدینسان سطح مقطعی پاکفا بدون جنگ الکترونیک باید عدد ۰٫۰۵ متر مربع باشد که اگرچه سطح مقطعی اف۲۲ اعلام نشده ولی به صورت چشمگیری بیشتر از اف۲۲ است که سطح مقطعی رادار ان بین ۰٫۰۰۵ تا ۰٫۰۰۰۵ بیان شده است. در نهایت باید در در نسخه تولید چه تغییراتی در این فاز پیش خواهد امد.

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

عکس ومعرفی سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

شباهت سوخو t50 وسوخو ۳۵

www.araas.ir (2)

سوخو T50پک فا

عکس ومعرفی سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

 جنگ افزار وتسلیحات قابل حمل سوخو T50پک فا

پاکفا دارای دو دهلیز داخلی است که در میان دو ورودی هوای موتور است که به صورت پشت سر هم قرار گرفته اند . هر کدام ۴٫۶ متر طول و یک متر پهنا دارند.به غیر ازدهلیز داخلی ، پاکفا دارای دو دهلیز داخلی هر یک زیر یکی از ریشه های بال نیز می باشد.

در بحث رزم هوایی پاکفا میتواند چهار تا شش موشک هوا به هوای رادار فعال ار ۷۷ را در دو دهلیز میانی و دو موشک فروسرخ ار ۷۳ را در جایگاه های درون ریشه بال حمل کند. البته نسخه طراحی شده موشک ار ۷۷ برای پاکفا موشک ار ۷۷ ام است . این نمونه دارای پیشرانه رم جت است و برد ان بیش از ۱۸۰ کیلومتر بوده و دارای یک رادار ارایه فازی فعال است. ار۷۷ همواره به دلیل بالچه شبکه ای پست سر ان یکی از چالاکترن موشکها در رزم هوایی است. پاکفا میتواند در هر دهلیز سه و به گفته برخی منابه سه موشک ار ۷۷ را حمل کند
دهلیز های داخلی پاکفا… دو دهلیز زیر ریشه بال برای حمل موشک ار ۷۳ و یا کا ۷۴ ام ۲ می باشد

دهلیز های داخلی پاکفا… دو دهلیز زیر ریشه بال برای حمل موشک ار ۷۳ و یا کا ۷۴ ام ۲ می باشد

نسخه طراحی شده موشک ار ۷۳ برای پاکفا کا ۷۴ ام۲ نام دارد. این نسخه دارای کاونده تصویر ساز فررسخ با زاویه جستجوی ۷۵ درجه و توان درگیر همه سوی اجازه شلیک بدون قبل حتی به پشت سر جنگنده را میدهد. موشک ار ۷۳ و یا کا ۷۴ در دهلیز ریشه بال حمل میشوند . همکنون روسها در حال کار روی برنامه izdeliye ۳۰۰ هستند. این برنامه شامل موشک اینده رزم هوایی نزدیک روسها است که هنوز در مرحله طراحی است ولی در نهایت جایگزین خانوده ار ۷۳ خواهد شد. هر دو موشک ار ۷۷ ام و کا ۷۴ ام۲ تا سال ۲۰۱۶ همزمان با پاکفا وارد خدمت میشود اگرچه نسخه های موجود ار ۷۷ و ار۷۳ نیز از پاکفا قابل شلیک است.

در نقش هوا به زمین پاکفا میتواند در دهلیز داخلی خود تا هشت بمب هدایت اپتیکی کاب ۲۵۰ و یا ۵۰۰، ویا انواع لیزری و هدایت ماهواره ای ان ویا چهار موشک ضد رادار خا ۵۸ یو اس اچ کا که نسخه توسعه یافته موشک خا ۵۸ برای پاکفا است و دارای بالچه های جمع شونده برای جا شدن در دهلیز پاکفا است و توان ویژه برای نبرد با رادار های ارایه فازی را دارد ویا چهار موشک ضد کشتی خا ۳۵ و یا همین میزان موشک تاکتیک خا ۳۸ برای انجام عملیات های هوا به دریا و هوا به زمین

همچنین پافا میتواند در زیر هر بال تا سه جایگاه خارجی را نیز حمل کند تا در صورت نیاز در مناطق کم خطر انواع سلاح را در زیر بالا و یا مخازن سوخت را حمل کند.

پاکفا دارای یک توپ تک لول ۳۰ م م تک لول از نوع جی اس اچ ۳۰-۱ در سمت راست زیر کابین خلبان است. این همان توپی است که بر روی جنگنده های چون میگ۲۹ و سوخوی۲۷ نصب است و دارای سرعت اتش ۱۵۰۰ گلوله بر دقیقه است.
حمل موشک ار ۷۷ و موشک ضد رادار خا ۳۱ در زیر بال توسط پاکفا در طی ازمایشات

حمل موشک ار ۷۷ و موشک ضد رادار خا ۳۱ در زیر بال توسط پاکفا در طی ازمایشات

 

 

سوخو T50پک فا

سوخو T50پک فا

عکس ومعرفی سوخو T50پک فا

آمین

2 نظر

  1. یکی از عکس هاتون که از نمای پشت هست مربوط به f22 میباشد تصحیح بفرمائید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*