نکات مهم برای روزه داران در فصل گرما

نکات مهم برای روزه داران در فصل گرما

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

نکات مهم روزه داری

ماه رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی روح و جسم است. در این ماه معنوی شما می‌توانید به فكر پاكسازی بدنتان از سموم باشید. روزه‌داری علاوه بر اینکه موجب ارتقای سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد می‌شود، آدابی دارد که رعایت آنها به‌ خصوص در زمینه تغذیه، موجب بهره‌‌وری بیشتر از فواید معنوی و بهداشتی در این ماه می‌شود. در طول روزه‌داری، دستگاه گوارش برای چند ساعت خالی می‌مانر واقع این دستگاه و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می‌کنند و پس از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می‌دهند.

بسیاری از افراد در ماه رمضان با اینکه روزه می‌گیرند باز هم اضافه وزن پیدا می‌کنند. برای اینکه بتوانید وزن خود را کنترل کنید و در طول روز کمتر تشنه و گرسنه شوید، لازم است که در وعده سحر و افطار تغذیه مناسبی داشته باشید.

روش صحیح روزه داری برای داشتن بدنی سالم

باز کردن افطار

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

غذا های مناسب برای افطار

یك لیوان شیر كم‌چرب + یك یا ۲عدد خرما + ۲۵ تا ۳۰ گرم پنیر كم‌چرب و کم‌نمك+ ۲۰ گرم مغز گردوی تازه و کم‌نمك+ ۸۰ تا ۱۰۰ گرم نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک، بربری و تافتون. (نان‌های سبوس‌دار کالری وارد شده به بدن را تنظیم کرده و ویتامین و املاح بیشتری دارند) + مقدار کمی خیار، گوجه‌فرنگی، هویج، بروکلی، سبزی خوردن یا کاهو.

نیم ساعت بعد:

۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم از انواع میوه‌ها مثل هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و… .

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

خوردن غذاهای سالم در ماه رمضان

۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد (وعده شام):

۳ روز در هفته می‌توان از غذاهای گوشتی از جمله ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی استفاده کرد. البته بهتر است آنها را به جای سرخ کردن، بخارپز یا کبابی کنید یا اینکه ابتدا آن را کبابی یا بخارپز کنید و بعد با مقدار بسیار کمی روغن در حرارت ملایم تفت دهید + رب‌گوجه یا آبلیمو، آبغوره، چاشنی و ادویه + غلات مثل برنج یا نان + مقداری سبزی، صیفی یا کاهو + نصف لیوان ماست كم‌چرب

نیم ساعت قبل از خواب:

نصف لیوان تا یک لیوان شیر یا ماست كم‌چرب

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

یک ساعت قبل از اذان:

یک واحد از میوه‌ها یا یک واحد از گروه لبنیات مثل ماست

وعده سحری:

برنج یا نان(برنج ترجیحا آبکش نشود)+ خورش یا خوراک سبزی‌ها مانند سوفله سبزی‌ها (در خورش خیلی روغن نباشد و بهتر است که بعد از پخت غذا ۱ قاشق غذاخوری روغن روی آن بریزند) + ۳۰ تا ۴۰ گرم گوشت + مقداری سبزی یا کاهو.

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

نکات مهم برای روزه داردان در فصل گرما

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

نوشیدنی مناسب فصل گرما

نوشیدنی برای رفع عتش

نوشیدنی های مناسب ماه رمضان