راهکارهای موثر در افزایش قد

راهکارهای موثر در افزیش قد

 باسلام خدمت دوستان گرامی در این پست به عوامل که منجر به افزایش قد میشود اشاره شده است

 
 راهکارهای موثر در افزایش قد

راهکارهای موثر در افزایش قد

هورمون‌های رشد در هیپوفیز عامل رشد استخوان‌ها و سوخت و ساز بدن است. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند رشد این هورمون‌ها را موجب شده و به افزایش قد حتی پس از سن ۱۸ سالگی کمک کند.

 

هورمون رشد انسانی که در غده هیپوفیز تولید می‌شود مسئول رشد استخوان‌ها، ترکیب بدن و متابولیسم است. تمام این فاکتورها در سن بلوغ یعنی حدود ۱۲ تا ۱۳ رشد می‌کنند و این رشد تا شش سال بعد هم ادامه دارد. اما افرادی هستند که پس از این دوره هم رشد قدی دارند هرچند جزو موارد نادر به حساب می‌آیند.

 

 راهکارهای موثر در افزایش قد

راهکارهای موثر در افزایش قد

راهکارهای موثر در افزایش قد

۱- انجام مرتب حرکات بارفیکسی

در زمان خواب ستون فقرات به طور کامل کشیده می‌شود در حالیکه زمانیکه ایستاده‌ایم ستون فقرات به دلیل وزن بدن جمع می‌شود. اما انجام چند حرکت بارفیکسی کمک می‌کند تا قد کامل حفظ شود. همچنین حرکت‌های بارفیکسی در تقویت قسمت تحتانی کمر و ماهیچه سازی موثر است.

۲- مصرف خوراکی‌های سالم

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هاست به تحریک هورمون‌های رشد کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم همچون سوختی برای بدن عمل می‌کند که باعث می‌شود بدن رشد صحیح خود را داشته باشد. همچنین رژیم غذایی سالم میزان سوخت و ساز را ارتقا داده، گردش خون را افزایش می‌دهد و استخوان‌ها را محکم‌تر می‌سازد.

۳- انجام حرکت‌های کششی

افرادی که به دنبال افزایش قد خود هستند باید روزانه برای مدت ۱۵ دقیقه حرکت‌های کششی انجام دهند. ورزش‌هایی که با کشش ستون فقرات همراه هستند در از بین بردن فشار روی قسمت پایین کمر تاثیر دارند و همچنین به افزایش قد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: قد خود را با «سنگ‌پا» زدن افزایش دهید

۴- داشتن خواب کافی

بدن هنگام خواب هم فعالیت خود را دارد. همان طور که کودکان هنگام خواب رشد می‌کنند بزرگسالان هم به میزان خواب کافی برای رشد سالم و بهتر نیاز دارند زیرا غده هیپوفیز هنگام خواب بیشترین فعالیت را دارد. همچنین طرز خوابیدن هم در مقدار رشد تاثیر دارد. بهترین شکل خوابیدن، خوابیدن به کمر بدون بالش و بلند کردن زانوها و قرار دادن بالش زیر زانوهاست. این طرز خوابیدن ستون فقرات را تقویت می‌کند و دیسک‌های کمر کش آمده نه تنها در افزایش قد بلکه در کاهش خطر آسیب دیدگی کمر و کاهش کمردرد موثر است.

۵- مرتب ورزش کردن

با بالا رفتن سن انجام فعالیت‌های ورزشی حائز اهمیت می‌شود. ورزش‌هایی مثل دویدن، بالا و پایین پریدن و ایروبیک به محکم‌تر شدن و بلندتر شدن استخوان‌ها منجر می‌شود. این ورزش‌ها باعث می‌شود هیپوفیز هورمون رشد بیشتری تولید کند و در نتیجه امکان افزایش قد حتی پس از سن متوقف شدن رشد قدی وجود خواهد داشت.

۶- خودداری از مصرف مواد الکلی و استعمال سیگار

مواد الکلی و سیگار بر عملکرد طبیعی بدن و روند رشد تاثیر می‌گذارد. سیگار کشیدن جریان خون و مواد مغذی در بدن را کاهش می‌دهد و رشد را متوقف می‌کند.

 راهکارهای موثر در افزایش قد

راهکارهای موثر در افزایش قد

توصیه های غذایی  برای افزایش قد

پروتئین
غذاهای حاوی پروتئین در سلامتی و افزایش قد موثرند.البته علاوه بر پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدراتها نیز برای آزادشدن هورمون رشد لازم اند.پروتئین ها منبع خوبی برای آمینواسیدها هستند که برای تولید هورمون رشد لازم است.بسیاری از مردم آمینواسیدها را برای افزایش قد استفاده می کنند.ال-آرژینین آمینواسید شناخته شده ای است که که باعث تولید هورمون رشد(HGH)می شود.اگرچه بدن آمینواسید تولید می کنند ولی بعضی مردم از این مکمل ها استفاده می کنند.

غذاهای حاوی پروتئین بالا شامل گوشت کم چربی،مرغ(بخصوص ماهی سالمون و تون)، ماهی، شیر،شیر سویا،پنیر،تخم مرغ،لوبیاسبز،دانه ها مانند سویا ،تخمه کدو و هندوانه،بادام، بادام زمینی،حبوبات، لوبیاسبز،جو دوسر می باشند.

ویتامین D
برای رشد و ترمیم استخوانی لازم است.کمبود ویتامین Dباعث استخوانهای شکننده،نازک و بدشکل می شود.بهترین راه برای دریافت ویتامین Dقرار گرفتن روزانه در معرض نور مستقیم خورشید است.البته مصرف مکمل هایی مانند روغن کبد ماهی می تواند ویتامین Dبدن را در آب و هوای ابری و زمستانی افزایش دهد.در کانادا غذاهایی مانند شیر،سرشیر،ماست، تخم مرغ ،مارگارین،نوشیدنی های سویا،برنج،بادام غنی شده باویتامین Dوجود دارد. ویتامین D در بعضی از انواع ماهی مانند ماهی سالمون،ساردین،سفید،هرینگ و هالیپوت و همچنین در گوشت گوزن ماده وجود دارد.درمیوه جات و سبزیجاتی مانند قارچ دارای مقدار کمی ویتامین Dیافت می شود.

کلسیم
برای رشد و استحکام استخوانی لازم است.کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر،پنیر،ماست و تخم مرغ،گیاهان برگ سبز تیره مانند اسفناج،ماهی ساردین، مغزجات یافت می شود.برای جذب کلسیم نیاز به وجود ویتامین Dاست.بعضی غذاها مهار کننده جذب کلسیم اند و بر روی رشد اثر منفی دارند.این غذاها شامل نوشیدنی های حاوی کربوهیدراتهار،نمک،چربی،شکر و قهوه می باشند.داروهای غیر مجاز و سیگار جذب کلسیم را متوقف می کند.

بتا کاروتن و ویتامین A
برای عملکرد بهتر ارگانهای بدن لازمند.بتاکاروتن تبدیل به ویتامینAمی شود . ویتامین A کلسیم را در استخوانها نگه می دارد و باعث استحکام آن می شود.همچنین برای بهبود بینایی و درخشندگی پوست لازم است.ویتامینA درگیاهانی مانند اسفناج ، براکلی ، شلغم ، چغندر، هویج ، مرغ ، طالبی،سیب زمینی شیرین ، پاپایا، هلو ، کدو ، شیر، گوجه فرنگی ، نخودهاو زردآلو وجود دارد.

ویتامین C:
یکی از ویتامین های اساسی برای رشد ویتامین Cاست و یک جزء مهم در رشد و ترمیم استخوانی است.همچنین در ساخت تاندونها و لیگامانها که بافت اسکلتی را محافظت می کند لازم است.منبع این ویتامین در میوه های تازه از جمله زردآلو،پاپایا،انبه،سیب،موز،توت فرنگی،گوجه فرنگی و مرکبات و در سبزیجات یافت می شود.

ویتامینB1
از ویتامین های دیگر لازم برای رشد قد است.این ویتامین در غذاهایی مانند برنج،دانه سویا،لوبیاها وبادام زمینی یافت می شود.ویتامینB1علاوه بررشد قد در عملکرد سیستم عصبی و قلبی عروقی موثر است.

ویتامین B2
ریبوفلاوین یا ویتامین B2 در رشد قد موثر است و در غذاهایی مانند تخم مرغ،شیر،گیاهان برگ سبز تیره و ماهی یافت می شود.آیا دریافت مکمل های غذایی برای افزایش قد توصیه می شود؟ویتامین ها،موادمعدنی،پروتئین ها و کربوهیدراتها موجود در مواد مغذی برای افزایش قد لازمند.البته مکمل هایی وجود دارد که میزان هورمون رشد را بالا می برد. ولی مصرف آن باید طبق نظارت پزشک صورت گیرد. مکمل های افزایش قد در شرایط محیطی مساعد بهتر اثر می کند.مکمل های دارویی و هورمونی نیز هورمون رشد را فعال نمایند. این مکمل ها تا زمانی که فرد در حال رشد است موثر است و وقتی رشد متوقف شد می توانند مضر باشند.پزشکان در بعضی افرادی که کمبود ویتامین Dو کلسیم دارندمکمل های آن را تجویز می نمایند.

امتیاز 2.00 ( 1 رای )