معرفی وعکس از توپولف-۱۶۰

معرفی وعکس از توپولف-۱۶۰

باسلام خدمت کاربران مجله اینترنتی اراس در این پست به معرفی بمب افکن روسی توپولف-۱۶۰  

پرداختیم  امیدواریم که مورد پسند شما واقع گردد

توپولف-۱۶۰، حاصل رقابت تسليحاتي دوران جنگ سرد براي ساخت يك بمب‏افكن چندمنظوره بود. آن زمان از طرف دفتر طراحي توپالف، اين هواپيما به عنوان نمونه‏اي كه از قطعات هواپيماهاي Tu-144، M-18 و سوخويT4 استفاده مي‏كرد، پيشنهاد شد. اگرچه پروژه‏اي ساخت هواپيمايي كه توسط دفتر طراحي مياسيشف (Myasishchev) ارائه شده بود ( هواپيماي M-18 )، در عمل بسيار موفقيت‏آميز از آب درآمده بود، ولي تشكيلات و سازمان‏دهي شركت معظم توپالف، داراي توانايي بالقوه بيشتري براي ساخت و اجراي اين پروژهء بزرگ (ساخت بمب‏افكن مافوق‏صوت) بود. از اين رو براي كار توسعه و طراحي اين هواپيما بنا شد از قطعات ساخته شده و طراحي‏هاي انجام شده براي بمب‏افكن M-18 استفاده شود. پروژهء (ساخت هواپيما) توسط V.N. Binznyuk نظارت شد

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

معرفی وعکس از توپولف-۱۶۰

مشخصات توپولف-۱۶۰
سازنده: اتحاد جماهير شوروي
نام روسي: Tu-160
نام آمريكايي: Blackjack
طراح: دفتر طراحي توپالف (OKB-156 Tupolev)
كارخانهء سازنده: كازان (Plant Nr. 22 Kazan)
خدمه: 4 نفر

پيشرانه توپولف-۱۶۰
4 موتور بسيار پرقدرت توربوفن از نوع NK-32
ميزان كشش خشك در سطح دريا = 30.843 پاوند
ميزان كشش در سطح دريا با استفاده از سيستم پس‏سوز (AB) = 55.077 پاوند

وزن مخزن سوخت داخلي: 109.770 كيلوگرم
سوختگيري هوايي: دارد – از طريق هواپيماهاي تانكر IL-78 و ZMS-2 – غلاف سوختگيري هوايي در جلوي کابين خلبان و در داخل هواپيما، تعبيه شده است.
لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد

صندلي‏هاي پرتاب شوند K-36DM (با قابليت عمل در ارتفاع بالا و سرعت 2 ماخ)

مشخصات بدنه توپولف-۱۶۰
طول: 54.1 متر
ارتفاع: 13.1 متر
فاصلهء دو سر بالها: در حال بسته = 35.6 متر و در حالت باز = 55.7 متر
مساحت بالها: 255.48 متر مربع

 

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

برد توپولف-۱۶۰
حداکثر برد با بارگذاري مهمات 9000 کيلوگرم = 14000 کيلومتر
حداکثر برد با بارگذاري مهمات 40000 کيلوگرم = 10500 کيلومتر

سرعت: 2200 کيلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا و 1030 کيلومتر بر ساعت در نزديکي سطح زمين يا سطح دريا
نرخ اوج‏گيري: 70 متر بر ثانيه
حداکثر سقف پرواز: 16000 متر
سقف پرواز رزمي: 15000 متر
اوزان   توپولف-۱۶۰
وزن خالي: 110.000 کيلوگرم (110 تن)
وزن سوخت: 148.000 کيلوگرم (148 تن)
حداکثر وزن سوخت قابل بارگذاري: 160.000 کيلوگرم (160 تن)
حداکثر وزن قابل برخاستن: 275.000 کيلوگرم (275 تن)
وزن عادي بارگذاري مهمات: 9000 کيلوگرم
حداکثر وزن قابل بارگذاري: 40.000 کيلوگرم (40 تن)

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

تعریف جنگ افزار توپولف-۱۶۰

توپولف-۱۶۰ (به روسی: Туполев Ту-160) (نام ناتو: بلکجک Blackjack) بمبافکن استراتژیک مافوق صوت ساخت شرکت توپولف در کشور روسیه (شوروی) است. این بمب افکن تا حدی از خصوصیات پنهانکاری شامل کاهش نیمرخ راداری و بازتاب گرمایی برخوردار است و به طور کلی قابل مقایسه با بمبافکن آمریکایی بی-۱ لنسر است در حالی که ابعاد آن بزرگتر است و ظرفیت حمل مهمات بیشتری دارد. این بمب افکن دارای قابلیت حمل بمب هستهای و متعارف میباشد و آخرین بمب افکن استراتژیک ساخت شوروی است که بزرگترین هواپیمای جنگی، بزرگترین هواپیمای مافوق صوت و بزرگترین هواپیما با قابلیت بال متغیری است که تاکنون ساخته شدهاست. تاکنون ۳۵ عدد از این بمبافکن ساخته شده و تولید این بمب افکن که در دوران شوروی آغاز شد هنوز در روسیه ادامه دارد. نیروی هوایی روسیه هم اکنون ۱۶ فروند توپولف-۱۶۰ را در خدمت رسمی خود دارد.

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

معرفی وعکس از توپولف-۱۶۰

موتورها توپولف-۱۶۰

این هواپیما برای تامین قدرت خود از چهار موتور توربوفن NK-۳۲ مجهز به پسسوز بهره میجوید که هرکدام از این موتورها رانشی برابر با ۲۵۰۰۰ کیلوگرم تولید میکند. موتورها در دو غلاف زیر بالها قرار گرفتهاند و دارای ورودیهای هوای متغیر هستند.
جنگ افزار توپولف-۱۶۰

این هواپیما قابلیت حمل موشک کروز استراتژیک کااچ-۵۵ با برد ۳۰۰۰ کیلومتر (که در غرب و ناتو به آاس-۱۵ کنت معروف است) را دارد و تا ۱۲ تیر از این موشک (یعنی در هر محفظه شش تیر) قابل حمل است.

بلک جکمیتواند جنگافزارهای هستهای و متعارف شامل موشکهای دوربرد هستهای را حمل نماید. این هواپیما برای دفاع از خود به موشکهای حرارتیاب و سیستمهای مغشوش کننده رادار و پرتابکننده شرارههای گمراهکننده موشک حرارتی مجهز شدهاست. همچنین امکان حمل موشک کاچ-۱۵پی (نام ناتو: آاس-۱۶) با برد ۲۰۰ کیلومتر وجود دارد که میتواند به یک کلاهک اتمی یا متعارف ۲۵۰ کیلوگرمی مجهز شود. ظرفیت نهایی این بمب افکن ۴۰ تن بمب یا موشک میباشد.
الکترونیک پروازی

این هواپیما از سیستم کنترل با فرامین الکتریکی (FBW)استفاده میکند. در این هواپیما از کامپیوتر استفاده بسیاری شده و این بمب افکن از یک سیستم هدفگیری یکپارچه و سیستم ضد جنگ الکترونیکی و کنترل خودکار سود میجوید. در دماغه این هواپیما، سیستم رادارای آبزور K قرار گرفته است که از آن هم برای اسکن آسمان و همینطور برای بررسی و مطالعه اهداف زمینی استفاده میشود. همچنین در دماغه رادار سپوکا نیز برای بررسی سطح زمین هنگام پرواز سینه مال یا بسیار نزدیک به زمین و در ارتفاعات پایین نیز تدارک دیده شده است. برای هدایت موشکها، از سیستم پیشرفته راداری ناوبری/حمله اختاپوس که هم برای هدایت هواپیما و هم به منظور هدایت سلاحها به کار برده میشود، استفاده میشود. این سیستم اطلاعات و مختصات محوری لازم را برای موشکهای کروز شلیک شده به خوبی فراهم میآورد. همچنین این سیستم نقشهای دیجیتالی را از سطح زمین قبل از پرتاب موشک به آن تحویل میدهد که عمل هدایت را دقیق تر میکند.

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

هدف از تولید توپولف-۱۶۰

توپولف-۱۶۰ در دوران جنگ سرد به عنوان پاسخی به پروژه بمب افکن بی-۱ لنسر آمریکا و با مأموریت اصلی شلیک موشکهای کروز هواپایه طراحی و تولید شد. بلک جک امروزه سنگین وزنترین و از نظر توان حمل مهمات قدرتمندترین بمب افکن حال حاضر دنیاست. این هواپیما به علت توانایی مانور بالا و رنگ سفید آن به درنای سفید معروف است.

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

طراحی توپولف-۱۶۰

سازه بدنه بر مبنای یک تیر تیتانیومی است که بطور کل همه اعضای اصلی این پرنده به این تیر تیتانیومی متصل میباشند. توپولف-۱۶۰ آخرین هواپیمای دارای سیستم بال متغیر است که تاکنون ساخته شدهاست و این ویژگی برای برای پرواز بهتر در سرعتهای مختلف در آن به کار رفته است. سیستم کامپیوتری هواپمیا بنابر سرعت موجود میزان به عقب رفتگی بال را تنظیم مینماید. بالهای متغیر این هواپیما کلاً میتواند در سه حالت ۲۰ درجه برای فرود، ۳۵ درجه برای پرواز کروز یا گشت زنیعادی در آسمان و ۶۵ درجه برای پرواز در سرعتهای بالای صوت قرار گیرد.

در حالتی که بالها کاملاً به عقب برگشتهاند، از سطح داخلی بالها فلپهایی به صورت عمودی روی هر بال بلند میشوند که نقش ایجاد ثبات را در سرعتهای بالا ایفا میکنند. همچنین در امتداد جلو و عقب این چرخها محفظههای حمل تسلیحات در خط میانی وسط هواپیما تعبیه شده است. در انتهای مخروطی دم هواپیما، چترهای فرود آن قرار داده شدهاند که به کاهش سرعت در هنگام فرود کمک میکنند. برد عملیاتی هواپیما ۱۴۰۰۰ کیلومتر و سقف پرواز آن در ارتفاع ۱۶۰۰۰ متر و حداکثر سرعت این هواپیما در ارتفاع بالا ۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع پایین ۱۰۳۰ کیلومتر میباشد.

ارابه فرود این هواپیما شامل یک ارابه دو چرخی در دماغه یا جلوی هواپیما و دو ارابه شش چرخی در دو جفت، در میان موتورها و یک چتر ترمز میباشد. این بمب افکن مجهز به سیستم سوختگیری هوایی است که برای انجام عملیات سوخت گیری هوا به هوا با دقت بیشتر، لوله سوخت گیری در جلوی شیشه خلبانان قرار گرفته که عمل سوخت گیری را به مراتب ساده تر میسازد که در شرایط عادی لوله سوخت گیری در نوک بدنه در جلوی کابین خلبان جمع میشود. ظرفیت سوخت گیری این هواپیما ۱۶۰ تن میباشد. توپولف-۱۶۰ برای برخاستن به یک باند ۳۰۵۰ متری نیاز دارد.

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

کابین وخدمه توپولف-۱۶۰

خدمه پروازی توپولف ۱۶۰ چهار نفر شامل یک خلبان و کمک خلبان و مهندس پرواز و مسئول تسلیحات است. که هر چهار نفر به صندلیهای پرتاب شونده صفر/صفر (سرعت صفر/ارتفاع صفر) مجهز هستند که میتوانند با ایمنی کامل در همه ارتفاعات و سرعتهای پروازی حتی در زمان استقرار هواپیما بر روی باند اقدام به خروج اضطراری یا همان ایجکت نمایند. بر خلاف سایر بمب افکنهای سنگین دیگر که از یوک و فرمان استفاده میکنند، این بمب افکن همچون جنگندهها یک دسته فرمان برای کنترل هواپیما توسط خلبان دارد.

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

معرفی وعکس از توپولف-۱۶۰

توپولف-۱۶۰
توپولف-۱۶۰

معرفی وعکس از توپولف-۱۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *