شنبه , ۱۳ آذر ۱۳۹۵
خانه » فناوری » اشنای با بمب افکن ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )
بریسا
خرید مانتو

اشنای با بمب افکن ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

اشنای با بمب افکن ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

باسلام خدمت دوستان گرامی در این پست به معرفی بمب افکن ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )  پرداختیم

در طول جنگ سرد طرح های عجیب قریب زیادی در دنیا مطرح شد  بمب افکن ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 ) هم یک از اون طرح هاست قصد داریم باز به این دست پروژه های نیمه کاره دنیا بیشتر بپردازیم امیدواریم ما را با نظراتتون همراهی و راهنمای کنید

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

Valkyrie بمب افکنی بود که طراحی شده بود تا با استفاده از ۶ موتور جت در ارتفاع بلند با سرعتی بیش از ۳ ماخ بتواند پرواز کند . Harrison Storms هواپیما را با پیش بال (کانارد) و بال دلتا طراحی کرد که از فولاد ضد زنگ , ساندویچ پنل های لانه زنبوری و تیتانیوم ساخته شده بود . ایکس بی ۷۰ طوری طراحی شده بود تا بتواند از تکنولوژی های توسعه داده شده برای هواگرد ۳ ماخی Navaho استفاده کند مانند سیستم هدایت اصلاح شده ی تمام اینرسیایی استفاده شده در SM-64 Navaho .
ایکس بی-۷۰ از compression lift استفاده می کرد , که به وسیله ی گوه های ( wedge) برجسته که در مرکز ورودی موتور قرار داشتند ایجاد می شد که با عث ایجاد یک موج شوک ( shock wave) در زیر هواپیما می شد . بال دارای سطوح خمیده ( camber) تا بتواند به طور موثر تر از ناحیه ی پر فشار در پشت موج قدرتمند شوک استفاده کند (جریان هوا در پشت لبه ی حمله ی بال های ایکس بی -۷۰ دارای سرعت زیر صوت بود ) . لیفت متراکم (compression) میزان کلی لیفت را ۵ درصد افزایش می داد . هواپیما از لحاظ اندازه و ابعاد منحصر به فرد بود , بخش بیرونی بال دارای لولا بود , و می توانست ۶۵ درجه به سمت پایین بچرخد . این باعث افزایش پایداری سمت هواپسما در سرعت های فراصوت می شد , باعث انتقال مرکز لیفت به موقعیت مطلوب در سرعت های زیاد می شد و همچنین اثر لیفت متراکم ( compression lift) را تقویت می کرد . با نوک بال های خمیده به پایین , لیفت متراکم حاصل از موج شوک بیشتر در زیر بال ها به دام می افتاد .

ایکس بی-۷۰ به ۶ موتور توربو جت General Electric YJ93-GE-3 مجهز بود که طراحی شده بودند تا از سوخت JP-6 استفاده کنند . اعلام شده بود که موتور ها در کلاس ۳۰ هزار پوند خواهند بود ولی در عمل ۲۸ هزار پوند (۱۲۴٫۶ کیلو نیوتن) با پس سوز و ۱۹۹۰۰ پوند (۸۸ ک ن ) به صورت خشک (بدون پس سوز) نیرو داشتند . Valkyrie از خنک سازی به وسیله ی سوخت استفاده می کرد , قبل از رسیدن به موتور از طریق مبدل های حرارتی سوخت پمپ می شد . برای کاهش احتمال احتراق خود به خود , در طول سوخت گیری نیتروژن به موتور JP-6 تزریق می شد , و ” فشار سوخت و سیستم inerting ” 320 کیلوگرم از مخزن نیتروژن مایع را به بخار تبدیل می کرد تا فضای دریچه ی مخزن سوخت پر شود و فشار مخزن حفظ شود .

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

مشخصات فنی
ماموریت: بمب افکن استراتژیک و مافوق صوت
موتورها: ۶ عدد موتور YJ-93 ساخت جنراال الکتریک با کشش هرکدام ۳۰۰۰۰ پاوند (با استفاده از سیستم AB)
حداکثر سرعت: ۱/۳ ماخ در ارتفاع ۷۳۰۰۰ فوتی
سقف پرواز خدمتی: ۷۷۳۵۰ فوت
سرعت عملیاتی: ۳ ماخ در ارتفاع ۷۲۰۰۰ فوتی
برد پروازی: ۴۲۸۸ مایل = ۶۹۰۰ کیلومتر
وزن عملیاتی: ۵۳۴۷۰۰ پاوند = ۲۴۳ تن
طول: ۱۸۵ فوت = ۳۹/۵۶ متر و با احتساب دو لبه ی کوچک انتهای بالها = ۵/۵۸ متر
فاصله ی دو نوک بال: ۱۰۵ فوت = ۳۲ متر
ارتفاع: ۳۰ فوت و ۹ اینچ = ۴/۹ متر
مساحت بال: ۹/۶۲۹۶ فوت مربع = ۵۸۵ متر مربع

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ویژگی های عمومی :

خدمه : ۲

طول : ۵۷٫۶ متر

فاصله ی ۲ سر بال : ۳۲ متر

ارتفاع : ۹٫۱ متر

مساحت بال : ۵۸۵ متر مربع

اجزائ سازه : ۶ ضلعی

وزن خالص : ۱۱۵۰۳۰ کیلو گرم

وزن بارگیری شده : ۲۴۲۵۰۰ کیلو گرم

حداکثر وزن برخاست : ۲۴۶۰۰۰ کیلوگرم

پیش ران : ۶ × General Electric YJ93-GE-3 afterburning turbojet

تراست خشک : ۸۴ کیلو نیوتن هر موتور

تراست با پس سوز : ۱۲۸ ک ن هر موتور

ظرفیت حمل سوخت داخلی : ۱۷۷۰۰۰ لیتر

کارایی :

حداکثر سرعت : ۳٫۱ ماخ

سرعت پیمایش : ۳ ماخ

برد : ۶۹۰۰ ک م

سقف ارتفاع پروازی : ۷۷۳۵۰ پا _ ۲۳۶۰۰ متر

Wing loading (وزن غیر خالص پرنده تقسیم بر سطح برا زا) : ۴۱۴٫۷ کیلوگرم بر متر مربع

نسبت لیفت به درگ : حدود ۶ در سرعت ۲ ماخ

نسبت تراست به وزن : ۰٫۳۱۴

 

 

 

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

رقابت اصلی در مزایده طراحی این بمب افکن به دو شرکت معظم آن زمان یعنی بوئینگ و نورث آمریکن واگذار شد. به سال ۱۹۵۸ طرح کمپانی نورث آمریکن برای تولید این بمب افکن انتخاب و قرارداد ساخت امضاء شد.

مراسم رونمایی از XB-70
نیروی هوایی نیازمند یک هواپیما با شرایط پروازی ویژه بود. بمب افکنی که بتواند با سرعت ۳ ماخ (به صورت مداوم) و در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند، ضمن آنکه دارای برد پروازی زیادی باشد و بتواند انواع مختلفی از سلاحهای هسته ای و بمبهای متعارف را حمل کند.

 

اگرچه تکنولوژی رسیدن به سرعت ۳ ماخ به سال ۱۹۵۷ محقق شده بود، اما در XB-70 از این نوع تکنولوژی الگوبرداری نشد. با توسعه موشکهای دوربرد ضدهوایی (SAM)، طرح XB-70 همانند B-47 و B-58 برای همیشه کنار گذاشته شد.

والکایری با توانایی فوق العاده پرواز در سرعت ۰۸/۳ ماخ و برد پروازی بسیار طولانی، بمب افکنی با توانایی نفوذ به عمق خاک دشمن از ارتفاع بالا و انجام بمباران اتمی مناطق حساس اتحاد شوروی بود. با توجه به اینکه اولین پرواز این بمب افکن سنگین به سال ۱۹۶۴ انجام شده است، باید این هواپیما را از شاهکارهای طراحی جنگنده های نظامی دانست که تاکنون نیز رکورددار سرعت در بین بمب افکنهای جهان می باشد و بعید است توسط بمب افکن دیگری رکوردهای آن شکسته شود.

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

والکایری به دلیل طرح خاص بالها، از پایداری دینامیکی بسیار خوبی در ارتفاع پایین و سرعت کم برخوردار بود. به منظور پایداری آیرودینامیکی، بخش خارجی بال با توجه به سرعت هواپیما بین ۲۵ تا ۶۵ درجه به سمت پایین خم می شد.

والکایری در پایلونهای میانی می توانست تا ۱۶ بمب هسته ای یا ۵۰۰۰۰ پاوند بمب متعارف سقوط آزاد را حمل نماید.
والکایری همانند سلف خود B-52 دارای هیچگونه وسیله دفاعی نبود و بهترین مدافع آن، سرعت بسیار زیاد و سیستمهای ضداغتشاش الکترونیکی (ECM) پیشرفته اش بود.
این بمب افکن چهار خدمه داشت که دو نفر خلبان و دو نفر دیگر مسئول سیستمهای مختلف هواپیما بودند. هر ۴ خدمه در کپسولهای تحت فشار خاصی (همانند آنچه در سفینه های پروازی وجود دارد) قرار می گرفتند که تنها راه زنده ماندن در آن سرعت وحشتناک و ارتفاع بسیار بالا بود.
تنها دو فروند از این بمب افکن تولید شد. طرح این هواپیما تمام درخواستها و نیازهای نیروی هوایی را طبق قرارداد اولیه تامین می کرد، ولی آسیب پذیری آن در برابر موشکهای SAM باعث کنارگذاشتن طرح شد، زیرا بدنه هواپیما در هنگام پرواز با سرعت کمتر از ۳ ماخ بسیار راحت تر قابل شناسایی می شد و می توانست شکار موشکهای سام اتحاد شوروی قرار گیرد و این به دلیل نوع خاص بال دلتا شکل و نازک آن بود که امکان پرواز با سرعت کم با مانورپذیری بالا در ارتفاع پایین را به هیچ وجه نداشت.
به سال ۱۹۶۱ پرزیدنت کندی (رئیس جمهور فقید ایالات متحده) به دلیل گران تمام شدن نمونه ی اولیه والکایری (حدود ۷۰۰ میلیون دلار) دستور داد که تنها به منظورهای تحقیقاتی از این هواپیما استفاده شود، زیرا وی به آسیب پذیری این بمب افکن در جنگ پی برده و اعتقاد به استفاده از موشکهای دوربرد هسته ای به جای استفاده از بمب افکن پیدا کرده بود.
بدین ترتیب پرونده پروژه ی XB-70 که در سال ۱۹۶۴ اولین نمونه اش ساخته شده بود به سال ۱۹۶۹ برای همیشه بسته شد.
همانطور که ذکر شد تنها دو فروند از این بمب افکن ساخته شد. هر دو بمب افکن جهت آزمایشهای مافوق صوت در اختیار سازمان ناسا قرار گرفت، اما بمب افکن دوم (به شماره سریال ۰۲۰۷-۶۲) به تاریخ ۸ ژوئن ۱۹۶۶، در یک پرواز آزمایشی مافوق صوت با یک جنگنده F-104N برخورد کرد و از بین رفت. بمب افکن اول (به شماره سریال ۰۰۰۱-۶۲) از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ در اختیار ناسا بود و از سال ۱۹۶۹ به مرکز تحقیقات ناسا (Dryden) واقع در کالیفرنیا فرستاد شده و از آن تاریخ تاکنون در آن مکان نگهداری می شود.

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

رکورد های ایکس بی-۷۰

طولانی ترین پرواز : ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه در ۶ ژانویه ی ۱۹۶۶

سریع ترین سرعت : ۳۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در ۱۲ ژانویه ی ۱۹۶۶

حداکثر ارتفاع کسب کرده : ۷۴ هزار پا در  ۱۹ مارچ ۱۹۶۶

سریع ترین سرعت بر حسب ماخ : ۳٫۰۸ در ۱۲ اپریل ۱۹۶۶

پایداری در سرعت ۳ ماخ : ۳۲ دقیقه در ۱۹ می ۱۹۶۶

مجموع زمان پرواز با سرعت ۳ ماخ : ۱۰۸ دقیقه  در ۱۰ پرواز

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

 

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

از نکات بارز طراحی والکایری می توان به بدنه تمام فولادی و تیتانیومی که توان تحمل حرارت تا ۳۵۰ درجه ی سانتیگراد را دارد، پیش سکانهای روی دماغه و ورودی مثلثی شکل موتورهای آن اشاره کرد که هم اکنون در طراحی هواپیماهای فوق مدرن استفاده بسیار دارد.
در نخستین پرواز آزمایشی B-70، این بمب افکن توانست به راحتی به سرعتی حدود ۳ ماخ در ارتفاع ۷۵۰۰۰ فوتی دست یابد. پروازهای آزمایشی این هواپیما تا سال ۱۹۶۶ ادامه یافت. در یکی از پروازهای آزمایشی، والکایری به راحتی توانست مسافت ۱۰۰۰ مایلی را در زمان ۳۳ دقیقه طی کند.
والکایری از ۶ موتور توربوجت YJ-93 ساخت جنرال الکتریک سود می جست که هرکدام کششی حدود ۳۰۰۰۰ پاوند ایجاد می کردند. این موتورها از سوخت بسیار خاصی به نام اتیل بوران استفاده می کردند که بسیار گرانقیمت بود و در مخازن تعبیه شده در درون بالها ذخیره می گشت. موتورها در محفظه های مثلثی شکل با خروجیهای دایره ای جداگانه قرار داشتند.

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

در ۱۹۶۱ موشک های ارتفاع بالای زمین به هوای سام پیشرفت کردند , لذا دکترین نیروی هوایی به بمباران با سطح نفوذ کم تغییر کرد , هزینه ی گزاف توسعه ی برنامه ی بی-۷۰ و وارد شدن موشک های بالستیک قاره پیما (ICBMs) به زرادخانه ی اتمی امریکا , راه را برای لغو شدن برنامه ی بی – ۷۰ هموار کرد . به این ترتیب , تنها ۲ هواپیمای پروتوتایپ ساخته شد و XB-70A نام گذاری شد . این هواپیماها برای تست های پرواز فرا صوت مابین سال های ۱۹۶۴-۶۹ استفاده شدند . یکی از این پروتوتایپ ها پس از برخورد با یک هواپیمای جت کوچک در هوا سقوط کزد . پرنده ی باقی مانده در موزه ی ملی نیروی هوایی در اوهایو قرار دارد .

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

حوادث ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

در ۸ جون ۱۹۶۶ , XB-70A No. 2 در ارایش فشرده ای با ۴ هواپیمای دیگر ( اف۴ _ اف۱۰۴ _ اف۵ _ تی ۳۸ ) برای تصویر برداری به خواست General Electric , سازنده ی موتور هر ۵ هواپیما , در حال پرواز بود . پس از پایان تصویر برداری , اف-۱۰۴ به ناگاه منحرف شد و با بال سمت راست ایکس بی-۷۰ برخورد کرد , بدبختانه به سمت بالا غلتید و به طور وارونه در بالای Valkyrie قرار گرفت , مجددا با برخوردی به پایدار کننده های عمودی و بال چپ هواپیما اسیب زد . اف – ۱۰۴ منفجر شد , سکان Valkyrie را نابود کرد و به بال چپ به شدت اسیب زد . با از دست دادن هر ۲ سکان و اسیب دیدن بال ها , Valkyrie به چرخشی غیر قابل کنترل افتاد و در شمال Barstow در کالیفرنیا سقوط کرد . فرمانده ی خلبانان تست ناسا Joe Walker ( خلبان اف-۱۰۴ ) و Carl Cross کمک خلبان ایکس بی -۷۰ کشته شدند .

Al White (XB-70 pilot) موفق به ایجکت شد هرچند که جراحات جدی را متحمل شد از جمله شکستن بازویش در هنگام بسته شدن در کپسول نجات در لحظه ی قبل از ایجکت .

 

در ۷ می ۱۹۶۵ , قسمت جدا کننده ی بخش چپ و راست ورودی موتور XB-70A AV-1 در طی پرواز شکست و قطعات ان توسط هر ۶ موتور بلعیده شد , اسیب وارد شده فرا تر از نیاز به تعمییر بود .

در ۱۴ اکتبر ۱۹۶۵ , AV-1 بیش از ۳ ماخ سرعت گرفت , اما حرارت و تنش به پنل های لانه زنبوری اسیب زد , ترکی ۶۰ سانتی متری در لبه ی حمله ی بال چپ ایجاد شد . پس از ان پرنده ی ۱ به سقف سرعت ۲٫۵ ماخ محدود شد

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

ایکس‌بی-۷۰ (XB-70 )

آمین

2 نظر

  1. با سلام و عرض خسته نباشید. سایت خیلی خوبی دارین.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*